AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Loremo op benzine, diesel en elektra
43
Voordat de superzuinige Loremo dit jaar op de markt komt, is aan het modellenaanbod is het nodige veranderd. In plaats van met alleen diesels, komt het Duitse merk ook met een benzinevariant en een elektrische versie op de markt.
Het Duitse Loremo (Low Resistance Mobile) wil bewijzen dat je niet een grote, zware auto nodig hebt om comfortabel te kunnen reizen. De auto is aangekondigd als LS en GT. Die zouden alletwee een kleine dieselmotor krijgen. Maar die plannen zijn gewijzigd.
De snelle GT krijgt een benzinemotor. Dat is een 850 cc tweecilinder met een vermogen van 61 pk. Die krachtbron komt van een grote Duitse fabrikant. Met wie Loremo samenwerkt, is niet duidelijk, maar de naam van Volkswagen blijft opduiken. De productie van de tweecilindermotor start dit jaar. Loremo kiest voor de snelle versie een benzinemotor omdat een diesel moeilijker te produceren is, meer weegt en minder krachtig is.
Eerder was het plan om voor de GT een 50 pk diesel te gebruiken. Daarvoor werd een sprinttijd van 0 naar 100 km/u opgegeven van minder dan tien seconden een topsnelheid van 200 km/u. Het verbruik werd ingeschat op 1:33. Naar verwachting is de benzineversie sneller en wat onzuiniger, maar nieuwe cijfers zijn er nog niet. De Duitse prijs van de GT moet zo'n 20.000 euro worden.
De LS-versie is de spaarvariant. Die houdt zijn dieselmotor. Dat is een 700 cc tweecilinder die naar verwachting wat meer vermogen levert dan de 20 pk die eerder is aangekondigd. Hij wordt dan iets sneller dan de 160 km/u en de twintig seconden van 0 naar 100 die eerder is opgegeven. Voor het verbruik wordt nu ingezet op 1:50; eerder is 1:60 gezegd. Desondanks komt hij met zijn tank van twintig liter duizend kilometer ver. De prijs wordt zo'n 15.000 euro.
Tot slot kondigt Loremo ook een elektrische versie aan die EV gaat heten. Daarover hebben de Beiers nog niet eerder gesproken. De elektro-Loremo krijgt een litium ion-batterij die 27 pk vermogen levert en de auto maximaal 150 kilometer ver brengt. De topsnelheid is 170 km/u en hij kan in minder dan 15 seconden van 0 naar 100 km/u. Ook deze variant moet dit jaar op de markt komen en gaat zo'n 30.000 euro kosten.
De Loremo is 3,80 meter lang, 1,36 meter breed en 11,4 meter hoog en heeft een 2+2-indeling. De versies met een verbrandingsmotor leggen 550 kilo op de schaal en de EV weegt 600 kilo.
Lees ook
Nieuws
Subaru Uncharted: nieuwe elektrische cross-over voor Europa
Nieuws
Dacia Bigster volgens Renault: Renault Boreal!
Nieuws
Veel meer auto's gestolen dan in 2024: Toyota RAV4 razend populair
Nieuws
Lanzante 95-59 is beresterk eerbetoon aan Le Mans-McLaren
Nieuws