AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Logan pickcup: van surfplank tot stoeptegels
13
Gewoonlijk zou de begeleidende tekst bij deze foto gaan over lifestyle, het gebruik van funky kleuren en allerhande plastic opplakdelen die hem zogenaamd geschikt maken om over het strand te rijden. Niet Dacia. Hun auto voor surferdudes is net zo gemakkelijk geschikt voor het vervoer van stoeptegels, de fietsen of een grasmaaier.
Het programma van de no-nonsense Dacia Logan is uitgebreid met deze pickup. In 2009 komt hij in Nederland het front van de Roemenen versterken. Hij mag maximaal 800 kilo torsen en in de laadruimte is plek voor stukken van maximaal 1,80 meter lang. De breedte er van is 1,37 meter. De laadklep kan maximaal 300 kilo dragen; de tildrempel is 64 centimeter.
Dacia levert de Logan pickup met de 1,6-liter MPI met 90 pk en twee diesels: 1,5-liter dCi's met 70 en 85 pk. De Logan pickup heeft een brandstoftank van vijftig liter. Met de 85 pk diesel kan de auto daarmee duizend kilometer ver komen. De cabine is gelijk aan die van andere Logans. Met als verschil dat de stoelen kunnen naar voren worden geklapt waarachter een bagageruimte zit van nog eens zo'n 300 liter.
In 2008 komt de Logan pickup al op de markt in Roemenië, Bulgarije en Turkije. Andere landen volgen in 2009. De auto staat op de zelfde productieband als de andere Logans en heeft minder dan honderd onderdelen die specifiek zijn voor de pickup. Dat is dus gemakkelijk produceren. Naast de sedan, MCV en de Van is de pickup de vierde Dacia-variant. Een vijfde komt er nog dit jaar bij. Dat is de vijfdeurs-versie die een Dacia-variant is van de Renault Sandero die in Zuid-Amerika rondrijdt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Eerste Dacia Stepway had bijna 20 jaar geleden een vleugje Range Rover
20 jaar terug
AutoWeek haalde Dacia Logan als eerste naar Nederland
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Dacia Logan MCV: ultiem voordelige stationwagon?
Op Zoek Naar
Deze nuchtere stationwagons koop je voor €5.000
Nieuws