Lifan 320 faalt grandioos voor Latin NCAP
Het Chinese Lifan schroeft onder andere in Rusland de 320 in elkaar, een op de retro-Mini geïnspireerd kleintje dat ook in een aantal landen in Zuid-Amerika wordt verkocht. De Latin NCAP - de Zuid-Amerikaanse versie van de Euro-NCAP, heeft de Lifan 320 onderworpen aan botsproeven, waar-ie niet al te best vanaf komt.
De 320 heeft geen enkele ster gehaald. In Chili is het meest voordelige exemplaar gekocht dat niet over airbags beschikt. Plofzakken zijn in Zuid-Amerika niet overal standaard, maar de Latin NCAP zegt dat ook de aanwezigheid van airbags weinig had uitgemaakt. "De 320 is zo zwak gebouwd dat het stuurwiel volledig loskwam. [...] Airbags zouden geen verschil hebben gemaakt", aldus het instituut. Ook op het gebied van veiligheid voor kinderen zakte de 320 met 0 sterren faliekant door de mand
Maria Fernanda Rodriguez - hoofd van Latin NCAP - is uiteraard ontevreden met de resultaten. Ze vindt het onacceptabel dat er nog altijd auto's worden verkocht die totaal onveilig zijn. Rodriguez doet dan ook een oproep aan overheden om strengere eisen te stellen aan nieuwe auto's. Ook secretaris-generaal van Latin NCAP, Alejandro Furas, maakt zich zorgen. "Helaas worden er nog altijd budgetauto's gemaakt die 0 sterren halen. De kopers van deze modellen zijn jonge gezinnen die hun eerste auto kopen. Het is onacceptabel dat de consument aan zulke gevaarlijke auto's kan worden blootgesteld", aldus Furas.
Latin NCAP verwijst kritiek van Lifan direct naar de prullenmand. Lifan raadde de NCAP namelijk aan om niet de instapversie te nemen. De Latin NCAP ziet zich echter genoodzaakt om de instapversie te kiezen omdat de minimale veiligheid van elk model moet worden getest.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen