Lidar-leverancier Luminar failliet na vertrek Volvo

Pijnlijk

Volvo EX90

Dat Volvo gaat proberen om zijn weg door de autowereld zonder Lidars te vinden, is slecht nieuws voor Lidar-leverancier Luminar. Het bedrijf vraagt zelfs faillissement aan via een zogenaamde Chapter 11-procedure.

Het Amerikaanse Luminar Technologies kondigde al in 2022 de samenwerking met Volvo aan. We kunnen ons goed voorstellen dat er op het hoofdkantoor in Florida wat alcohol is genuttigd op die dag, want Volvo zou de Lidars van Luminar in alle auto’s op het SPA2-platform gaan gebruiken. Daar kregen ze bij Volvo vast snel spijt van. Het merk kreeg de Lidars niet aan de praat, introduceerde de EX90 dan maar mét Lidar, maar zonder daar echt gebruik van te maken. Vervolgens waren er ook nog leveringsproblemen en dus heeft Volvo de Lidars voor de EX90 en ES90 inmiddels helemaal geschrapt.

Volvo EX90

Nu komt Luminar met het treurige nieuws dat het een Chapter 11-procedure start, vergelijkbaar met ons uitstel van betaling en een vorm van faillissement die nog enige reorganisatie toestaat. Woorden als ‘Volvo’ komen niet in het persbericht voor, maar het is lastig om het één los van het ander te zien. Luminar wil ‘waardemaximaliserende verkoopprocessen faciliteren’ voor de Lidar-activiteiten van het bedrijf. De onderneming maakt via een andere tak ook halfgeleiders, maar lijkt daar wel mee door te willen gaan.

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.