Lexus legt 'elektrische namen' vast voor Lexus ES
Het uiterlijk kenden we al
Interessant nieuws uit de wereld van de handelsmerken: Lexus heeft de namen ES 350e en ES 500e vastgelegd. Die ‘e’ maakt de ze zo interessant, want die suggereert dat er een elektrische Lexus ES op komst is.
Dat er vernieuwing op komst is voor de Lexus ES, ligt voor de hand. De ES is het luxe zustermodel van de Toyota Camry, en die ooit razendpopulaire sedan kreeg onlangs een zeer uitgebreide update. Hoe een op soortgelijke wijze vernieuwde ES eruit kan zien, weten we al sinds eind 2021. Toen presenteerde Lexus een foto met daarop (vermoedelijk) de complete toekomstige line-up, en daarop is ook een ES-achtige sedan te zien. Net als bij de Camry lijkt het op het eerste gezicht om een facelift te gaan, en dat concludeert Carscoops dan ook. Dit klopt echter niet (helemaal), want de achterste raamstijl is anders dan nu. Het achterportier grijpt op een andere manier in de C-stijl en dat betekent dat hij een igrijpender vernieuwing ondergaat dan bij een facelift doorgaans het geval is.
De neus is helemaal nieuw, en voorzien van een opzet die we kennen van de LBX en van de niet in Europa leverbare TX. Het interessantst aan deze nieuwe ES is echter niet zijn eerder gepresenteerde uiterlijk, maar de vastgelegde namen die door Autoguide zijn opgevist. Behalve ES 350h, ongetwijfeld ter vervanging van de huidige ES300h-hybride, zijn dat ES 350e en ES 500e. Die ‘e’ gebruikt Lexus voor elektrische modellen, zoals de bestaande UX 300e en de RZ 450e. Lexus lijkt dus vroeg of laat elektrische versies van de ES te willen voeren. Dat zou betekenen dat men in dit segment net als BMW elektrische auto’s op bestaande modellen gaat baseren, en dat Lexus met een elektrische ES dus een regelrechte rivaal van de BMW i5 in huis heeft.
Enige voorzichtigheid is op zijn plaats, want een elektrische ES op het huidige platform zou de eerste auto op het TNGA-K platform zijn met een elektrische aandrijflijn. Lexus heeft het zelfde kunstje weliswaar eerder geflikt met de kleinere TNGA-C-basis, maar de elektrische UX heeft zelfs na de recente update een aantal serieuze handicaps. Wat Lexus precies van plan is met de ES, hangt derhalve nog even boven de markt.