Lekker hardcore: Zenos E10 is officieel
Ansar Ali, ex-baas van het Britse Caterham, heeft met Zenos z'n eigen merk opgericht. In december kregen we al een aantal designschetsen voorgeschoteld, zien we het daadwerkelijke productiemodel op ons scherm.
De Zenos E10 volgt het spartaanse levensmotto van Caterham. De E10 legt daardoor slechts 650 kilo in de schaal, mogelijk gemaakt door een monocoque van aluminium en koolstofvezel. Achter de voorstoelen ligt een 2.0-liter vierpitter van Ford die er 200 pk en 210 Nm uit perst. Schakelen gaat met een handgeschakelde vijfbak, en wie deze transmissie vakkundig weet te bedienen moet binnen 4,5 seconden de 100 km/h aan kunnen tikken. De topsnelheid van de E10 ligt op 218 km/h.
Zenos heeft een optielijst waarop onder andere een zesbak en een sperdifferentieel zijn te vinden. Ook een set OZ-lichtmetaal is te vinden. Dat de E10 standaard behoorlijk kaal is, blijkt wel uit het feit dat verwarming ook op de accessoirelijst is gezet.
Het Britse merk zal het niet bij de E10 houden. Onder de noemer E11 zal een andere roadster zich aandienen. Ook typenaam E12 is geregistreerd, dat zal op zijn beurt weer een dichte versie van de E11 worden. De E10 is vanaf 24.995 pond te bestellen, omgerekend zo'n 30.000 euro.
De komst van de E10 wordt gevierd met een speciale Launch Edition. De eerste 75 exemplaren krijgen standaard het sperdifferentieel en een zesbak met zich mee. Ook een los te klikken stuurwiel, vierpuntsgordels, de OZ-wielen en voetverwarming vinden hun weg naar de feestelijke editie, die weg mag vanaf 28.995 pond (zo'n 35.000 euro).