AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Leaserijders en –maatschappijen boos
47
Niet iedereen is even blij met het verval van de bpm voor de zuinigste auto's. Vooral de leasemaatschappijen en de mensen die dit jaar in een Prius of Civic Hybrid stapten zijn niet blij.
Door het verval van de bpm worden de auto's die al rondrijden namelijk in een klap een stuk minder waard. Dat is niet prettig voor de leasemaatschappijen die momenteel al een hele vloot zuinige auto's hebben rijden en de berijders van deze modellen.
"Het lijkt een sympathieke, effectieve ingreep, maar de spelregels worden veranderd terwijl het spel al aan de gang is. De vrijstelling van BPM is gunstig voor iedereen die in het komend jaar een auto kan uitzoeken", zegt directeur Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) in een persbericht. "Maar wie dit jaar al voor een energiezuinige auto koos, wordt daar nu voor gestraft."
VNA toont zich kritisch over de ombouw van de BPM-grondslag van netto catalogusprijs naar CO2-uitstoot. "De gevolgen voor leasemaatschappijen en importeurs zijn enorm. Door de ingrepen in de brutoprijzen wordt de markt verstoord, terwijl het effect voor het milieu nihil is. Uit betrouwbare bronnen hebben we begrepen dat de reductie van CO2-uitstoot minder dan een half procent is", aldus Hemerik. "Daarvoor betalen autobezitters wel een forse prijs. Het wijzigingen van de BPM zal aanzienlijke gevolgen hebben op de restwaarde van auto's."
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen is blij wel met de toevoeging van een extra bijtellingscategorie. Voor auto's met een CO2-uitstoot van 111 tot 140 gram per kilometer (96-116 gr/km voor diesel) geldt voortaan een bijtellingstarief van 20 procent. 'Dat is een stap in de goede richting. Wij zouden ons kunnen voorstellen dat er behalve de milieukenmerken ook wordt gekeken naar bijvoorbeeld het privégebruik."
"Het lijkt een sympathieke, effectieve ingreep, maar de spelregels worden veranderd terwijl het spel al aan de gang is. De vrijstelling van BPM is gunstig voor iedereen die in het komend jaar een auto kan uitzoeken", zegt directeur Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) in een persbericht. "Maar wie dit jaar al voor een energiezuinige auto koos, wordt daar nu voor gestraft."
VNA toont zich kritisch over de ombouw van de BPM-grondslag van netto catalogusprijs naar CO2-uitstoot. "De gevolgen voor leasemaatschappijen en importeurs zijn enorm. Door de ingrepen in de brutoprijzen wordt de markt verstoord, terwijl het effect voor het milieu nihil is. Uit betrouwbare bronnen hebben we begrepen dat de reductie van CO2-uitstoot minder dan een half procent is", aldus Hemerik. "Daarvoor betalen autobezitters wel een forse prijs. Het wijzigingen van de BPM zal aanzienlijke gevolgen hebben op de restwaarde van auto's."
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen is blij wel met de toevoeging van een extra bijtellingscategorie. Voor auto's met een CO2-uitstoot van 111 tot 140 gram per kilometer (96-116 gr/km voor diesel) geldt voortaan een bijtellingstarief van 20 procent. 'Dat is een stap in de goede richting. Wij zouden ons kunnen voorstellen dat er behalve de milieukenmerken ook wordt gekeken naar bijvoorbeeld het privégebruik."