Langer kou lijden in de Renault Mégane
Na een koude start bij min 10 graden Celcius werd dit aan de hand van maximaal 16 sensoren op hoofd-, schouder-, knie- en voetenhoogte gemeten. Honderd auto's werden aan de test onderworpen.
De BMW M550d BluePerformance presteerde het best. De sportieve diesel wist binnen negen minuten het interieur op temperatuur te krijgen. Bij de Renault Mégane Estate Energy dCi 110, één van de meest verkochte auto's in Nederland, was het na een half uur nog steeds niet gelukt.
Toch is het volgens de ADAC niet zo dat dure auto's per definitie beter presteren. De Mazda 3 met de basis 1.6 benzinemotor bereikte een vierde plaats in de ranglijst. Bijna even goed scoorden de Nissan 370Z Roadster, Mercedes SL 350, BMW 640d Gran Coupé, Mercedes GLK 250 BlueTEC en BMW 750d.
De test maakte verder duidelijk dat benzine-auto's in de regel sneller opwarmen dan elektrische of dieselauto's. Ook kleinere interieurs en grotere, sterkere motoren leiden doorgaans tot een beter resultaat.