Land Rover Range Rover op de snijtafel
Ook grootste Range Rover aan de stekker
Vanochtend verscheen de gefacelifte Range Rover al te vroeg op internet en nu heeft Land Rover ook zelf besloten om het model uit de doeken te doen. Net als kleinere broer - alles is relatief - Range Rover Sport zijn de wijzigingen op het eerste gezicht relatief subtiel te noemen. Op optisch vlak blijven de nieuwigheden beperkt tot nieuwe pixel-laser-ledkoplampen met een nieuwe lichtsignatuur.
Het grootste nieuws is, net als bij de Range Rover Sport, de komst van een hagelnieuwe stekkerversie: de P400e. Bij deze plug-in hybride wordt een 300 pk sterke 2,0-liter viercilinder-benzinemotor gekoppeld aan een 116 pk sterke elektromotor. Het gecombineerd vermogen komt daarmee op 404 pk en 640 Nm te liggen. Op het vol 13,1 kWh grote accupakket moet, als er zeer rustig wordt gereden, een elektrische actieradius van 51 kilometer kunnen worden gehaald. Het gemiddelde verbruik ligt op 2,8 l/100 km. Let wel: dat is volgens de NEDC-cyclus. Je moet de statige Engelsman in 6,8 tellen op een snelheid van 100 km/h kunnen krijgen. De topsnelheid van de stekkerversie ligt op 220 km/h. Zowel de 'korte' als de lange Range Rover is als P400e te krijgen.
Net als de Range Rover Sport en de Velar krijgt ook de grootste Ranger van het stel de beschikking over het uit twee 10-inch-schermen opgebouwde Touch Pro Duo-infotainmentsysteem op de middenconsole. Meer gadgets komen er in de vorm van de Activity Key en 'gesture zonwering'. Hierbij is een handgebaar voor de binnenspiegel voldoende om de zonwering te (de)activeren.
Topversie SVAutobiography Dynamic perst 565 pk uit zijn 5,0-liter V8, 10 stuks minder dan de SVR-versie van zijn sportievere broer weet op te wekken. Nieuw bij deze variant zijn onder meer de aangepaste grille met verchroomde inzetstukken en de achterbumper waarin de uitlaateindstukken zijn verwerkt.
De internationale motorenlijst bestaat verder uit de 258 pk sterke TDV6 diesel, de 339 pk sterke SDV8-diesel, een 380 pk sterke 3,0-liter V6 en een 525 pk sterke variant van de 5.0-V8.
Uiteraard is de Britse nobelman ook op detailniveau opgewaardeerd. Zo monteren de Engelsen nieuwe voorstoelen, die op 24 manieren te verstellen zijn. Verwarmde armsteunen behoren tot de standaarduitrusting en de bagageruimte is opnieuw ontworpen, al blijft de inhoud ervan identiek aan die van de pre-facelift-Range Rover. Wie goed zoekt, kan 17 aansluitmogelijkheden vinden, van reguliere stopcontacten tot usb- en hdmi-poorten. Achterin waan je je, als je de juiste opties aanvinkt, ongetwijfeld in de zevende hemel dankzij een zeer uitgebreid massagesysteem met - jawel - 25 programma's.
Land Rover slingert direct een paar prijzen de wereld in. Zo is de vanafprijs van de 3.0 TDV6 vastgesteld op € 135.475. Voor de P400e wordt minimaal € 139.195 gevraagd, terwijl topversie SVAutobiography Dynamic vanaf € 256.380 van eigenaar wisselt.