Land Rover Defender Octa: de sterkste én de ruigste
Vanaf zo'n €275.000
Is de Land Rover Defender V8 met 525 pk sterke achtcilinder je te mild? Geen zorgen, het kan nog iets heftiger. Maak kennis met de Land Rover Defender Octa. De Octa is de sterkste en - volgens zijn scheppers - meest dynamische Defender ooit.
De Land Rover Defender Octa is wat Land Rover zelf "het nieuwe vlaggenschip van avonturenmerk Defender" noemt. Land Rover beschouwt Defender immers als een merk, daaraan moet je wellicht nog even wennen. Hoe dan ook: de Octa wordt met recht als vlaggenschip omschreven. Vermogenstechnisch staat de Defender Octa boven de 625 pk sterke Defender V8. Wat formaat betreft is de Octa níet de topper. Hij lijkt alleen in de middelste lengtemaat en dus enkel als Defender 110 te komen.

Land Rover Defender Octa.
Ook in de Land Rover Defender Octa ligt een achtcilinder, maar dat is geen 5.0 V8 met Supercharger meer zoals in de Defender V8. In de ruige neus huist een nieuwe 4-liter V8 met twee turbo's. Dat is ook nog eens een mild-hybride krachtbron. Het systeemvermogen bedraagt 635 pk en - in launch modus - 800 Nm. Wie die modus niet inschakelt, geniet nog altijd van 750 Nm onder de rechtervoet. De 800 Nm in de sprintstand dragen in ieder geval bij aan de indrukwekkende acceleratietijd van 0-100 km/h. Die bedraagt slechts 4 tellen. Ter vergelijking: de Defender V8 met 625 pk en 625 Nm bereikte de 100 km/h vanuit stilstand in 5,2 seconden. Een flink verschil, al blijft de relevantie ervan twijfelachtig.
De Defender Octa is meer dan slechts een Defender met een nieuwe extra potente aandrijflijn. Zo heeft Land Rover het onderstel grondig aangepast. De Octa heeft als enige Defender hydraulisch aangestuurde '6D-Dynamics-technologie'. Wat dat inhoudt? De Defender Octa is uitgerust met hydraulisch gekoppelde en continu variabele dempers die rol- en duikbewegingen van de koets 'vrijwel volledig' wegfilteren. De onderstelgeometrie is aangepast aan heftig offroadgebruik, evenals de bodemvrijheid. Die is 2,8 centimeter groter dan bij een reguliere Defender. De spoorbreedte is ook toegenomen en wel met 6,8 centimeter. Extra potente remmerij van Brembo moet een op stoom gejaagde Defender Octa weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Verder krijgt de Defender Octa een speciale Octa-rijmodus die aan de lijst met rijmodi wordt toegevoegd: Octa Mode. Dit is in feite een offroadmodus, maar dan een die gericht is op sportieve prestaties.

Lekker door de bagger.
De Octa-modellen herken je onder meer aan de Octa-badges, maar ook aan het front. De bovenste koelsleuf in de snuit van de Land Rover Defender Octa is niet half dichtgetimmerd met een zilverkleurige strip. Verder is de onderste grille lager in het front een stuk meer open dan die van de minder ruige varianten. Verder wijkt het bumperwerk op detail af. De Octa heeft speciaal lichtmetaal - leverbaar tot maar liefst 22 inch - en is tevens met All-Terrain-rubber van Goodyear te bestellen. De achterbumper is helemaal eigen en dient eveneens als thuisbasis van de vier uitlaateindstukken. Nog een herkenningspunt vormen de zwarte kunststof wielkastverbreders. Opvallend: bij elke Defender Ccta zijn het dak en de achterdeur in het zwart uitgevoerd. Tegen meerprijs is de Defender Octa van een matte wrap te voorzien 'voor extra bescherming van de carrosserie'.
De Land Rover Defender Octa gaat in Nederland zo'n €275.000 kosten. Daarnaast komt er een speciale Defender Octa Edition One - inderdaad: een introductieversie - waar je pak 'm beet €295.000 voor aftikt ...
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Defender P300e 110 X-Dynamic HSE | 6P | Black Pack | ACC | Trekhaak | Panoramadak | Stoelverwarming+Koeling | 22 Inch
- 2024
- 9.360 km

Land Rover Defender URBAN P300e 110 X-Dynamic HSE | ClearSight View | 23 Inch | Luchtvering | ACC | Stoelkoeling | Trekhaak
- 2025
- 11.228 km

Land Rover Defender 110 2.0 P300e 110 X-Dynamic HSE | 22'' wielen | Panoramisch schuifdak | Head-up Display | Black Pack | Elek. Trekhaak
- 2025
- 10 km