Land Rover: Defender is nieuwe benchmark segment
In gesprek met chief engineer van de nieuwe Land Rover Defender
Land Rover liet iedereen ongekend lang wachten op de nieuwe Defender, maar hij is er nu eindelijk. Volgens Stuart Frith, chief engineer van de nieuwe Land Rover Defender, is de SUV het wachten waard geweest, want hij moet op elk vlak uitblinken.
Ruim na de presentatie van de auto sprak AutoWeek met Stuart Frith. Gezien de veranderende structuur van het SUV-segment, waar minder op de terreincapaciteiten wordt gelet, zijn we benieuwd naar hoe Land Rover de Defender in de markt wil positioneren. “Het was voor ons nieuw dat de Defender ook op de weg goed moest presteren. De eerste generatie was zo op het terrein gericht.” Toch was het volgens Frith uiteindelijk minder lastig dan verwacht: “We weten ook hoe je van een Range Rover Sport een superlatieve SVR-afgeleide maakt.” In de loop der jaren heeft het Britse merk naar eigen zeggen dus genoeg kunnen oefenen met SUV’s die júist voor de weg bedoeld zijn. Een dergelijke SVR-versie hoeven we van de Defender overigens niet te verwachten.
Voor de rest van de auto keek Land Rover goed naar de concurrentie. De Defender komt in het segment dat is begrensd door de Jeep Wrangler en waarin we bovenaan de Mercedes-Benz G-klasse treffen. De Toyota Land Cruiser bevindt zich hiertussen. “Van al die auto’s hebben we telkens de beste eigenschappen gebenchmarkt voor de nieuwe Defender.” De engineer noemt de Wrangler de meest behendige SUV op rotsen, de G-klasse heeft volgens Frith een robuuste en tegelijkertijd geavanceerde aandrijflijn en de Land Cruiser zou het beste in de duinen presteren. “We wilden dat onze auto die talenten combineert en ze meteen ook overstijgt. Hij moet de nieuwe benchmark in het segment worden.”