Land Rover Defender Electric zoemt naar Genève
De Defender Electric heeft de beschikking over een 94 pk sterke elektromotor. Het maximumkoppel is 330 Nm. De auto slaat z'n energie op in een 300 Volt lithium-ion accu met een capaciteit van 27 kWh. Het accupakket weegt 410 kg en hierdoor is de concept-car ongeveer 100 kg zwaarder dan een standaard-Defender.
De actieradius is 80 kilometer. Opladen met de snellader kost vier uur, met de draagbare lader tien uur. De vierwielaandrijving met centraal blokkeerbaar differentieel blijft behouden. Deze Defender is de eerste met een aangepaste versie van Land Rovers Terrain Response System.
De concept-car is afkomstig uit de stallen van het Advanced Engineering Team van Land Rover. De Defender Electric is getest in extreme (offroad-) condities, iets waarmee hij duidelijk afwijkt van de andere elektrische auto's. Zo stuurden de ingenieurs de auto in een 'road train' een helling van 13 procent op en ook reden ze door plassen met een diepte van 800 millimeter.
De elektrische Defender gaat niet in productie, meldt Land Rover. Wel wordt de opgedane kennis gebruikt in andere, toekomstige modellen van het merk.