Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon
'We doen het stapje voor stapje'
Stellantis trekt Lancia uit de Europese vergetelheid en injecteert het merk met kakelvers bloed. Onder leiding van topman Luca Napolitano moet Lancia ook buiten Italië weer een respectabele speler worden. Tegenover AutoWeek doet de opvallend openhartige Napolitano een boekje open over wat we wanneer van het merk kunnen verwachten.
Tot 2017 kon je in Nederland nog een nieuwe Lancia bestellen, al was het aanbod met alleen de Ypsilon behoorlijk beperkt. In de jaren voorafgaand aan het Nederlandse afscheid van Lancia werd het leveringsgamma al in rap tempo afgebouwd. De op de Chrysler Voyager gebaseerde Lancia Voyager verdween in 2016, de op de Chrysler 300C gebaseerde Thema verdween in 2014 en de Delta en de op de Chrysler 200/Dodge Dart gebaseerde Flavia werden in 2015 uit het Nederlandse gamma geknipt. In Italië is Lancia nog altijd een speler van formaat. Het merk verkoopt er nog altijd de Ypsilon. En met succes. De inmiddels met een mild-hybride aandrijflijn uitgeruste hatchback is er na de Fiat Panda het populairste model en is in zijn segment zelfs de best verkochte auto van Italië. Toch zijn de ruim 50.000 exemplaren van de Ypsilon die Lancia er jaarlijks wegzet niet genoeg. Lancia moet ook buiten thuisland Italië weer een speler met aanzien worden en het is aan topman Luca Napolitano om de herintroductie van zijn geliefde merk aan een groter publiek onder de aandacht te brengen.
2024: Ypsilon
Terugkeren naar de zwaar bevochten Europese automarkt doe je niet met één model en zeker niet met een auto die in 2011 werd geïntroduceerd. Napolitano zegt dat Lancia voorlopig een uit drie modellen bestaand modellengamma voor zich ziet waarmee het grofweg de helft van de segmenten zegt af te dekken. Vanaf nu komt Lancia elke twee jaar met een nieuw model. De eerste - het zal je niet verbazen - is de nieuwe Ypsilon. Die komt in 2024 eerst op de Italiaanse markt omdat de auto daar de grootste populariteit geniet. Daarna is de rest van Europa aan de beurt en de Nederlandse markt is, net als die van onder meer Frankrijk, een van de eerste Europese markten waar Lancia buiten Italië weer actief wordt. De nieuwe Ypsilon komt niet alleen met een elektrische aandrijflijn op de markt.
2026: Aurelia
Twee jaar later komt Lancia met wat het zijn vlaggenschip noemt. Die auto gaat vooralsnog onder de projectnaam Aurelia door het leven, vernoemd naar een van de favoriete klassieke Lancia's van Napolitano en zijn team. Hoewel Napolitano zich openlijk afvraagt of het gebruik van de modelnaam Aurelia wel de juiste is, zijn er opties genoeg. "We houden van het Griekse alfabet, dus we kunnen alle kanten op," aldus Lancia's hoogste pief die daarmee verwijst naar namen als Gamma en Kappa (en natuurlijk Ypsilon en Delta) die Lancia in het verleden gebruikte. De 'Aurelia' wordt geen sjieke sedan, coupé, spider of cabriolet. In plaats daarvan giet Lancia zijn voorlopige topmodel in de vorm van een SUV. Volgens Napolitano is dat nou eenmaal waar de markt om vraagt. Mik op een zo'n 4,6 meter lange SUV, die wat formaat betreft dus vergelijkbaar is met SUV's als de Audi Q5. Lancia zegt vanaf 2026 alleen nog nieuwe EV's te introduceren, wat betekent dat de 'Aurelia' een EV wordt.
2028: Delta
Hoe kan het ook anders: de Delta keert terug. In 2028 zet Lancia 'in het hart van de Europese markt' een opvolger van de Delta. Ook van dit 4,4 meter lange model staat de naam echter nog niet helemaal vast. "Delta, dat is de auto die we willen en daar werken we naartoe. Helemaal vast staat die naam echter nog niet," legt Napolitano uit. Reken op een auto die een technisch broertje wordt van de dan actuele Peugeot 308 en DS 4. Vanaf 2028 verkoopt Lancia alleen nog volledig elektrische auto's.
Lancia versus DS en Alfa Romeo
Nemen we het portfolio van Lancia onder de loep, dan vinden we daar een bonte verzameling merken waarvan de individuele plaatsing misschien wat lastig is. Stellantis noemt Alfa Romeo en DS zijn premiummerken en volgens Luca Napolitano schaart het ook Lancia onder de premiumparaplu. Hoe onderscheidt Lancia zich van bijvoorbeeld DS? Volgens de Lancia-CEO vooral met zijn uitstraling en merkbeleving omdat ook Lancia natuurlijk van dezelfde technologie gebruikmaakt als zijn zustermerken. Er is wel degelijk nagedacht over onderscheid. "Lancia is in staat om een speciaal type klanten te trekken. We mikken op de nieuwe premiumklanten, jonge mensen die graag vooroplopen, progressief zijn en aandacht hebben voor duurzaamheid." Maar dat is niet het enige. "Lancia heeft Italiaanse elegantie hoog in het vaandel staan. Dat is heel anders dan de Franse elegantie die je bij DS ziet. Lancia staat voor puurheid, ingetogen en simpel design waarin we details verbergen. Wij willen geen auto's vol met knoppen. DS is extravaganter, meer opulent." Volgens Napolitano heeft de Lancia-klant wat 'wereldbeeld' betreft overeenkomsten met de Volvo-koper.
Wordt Lancia als premiummerk dan een directe tegenspeler van merken als BMW en Mercedes-Benz? Ja en nee. Napolitano maakt zich geen illusies. "Zo ver zijn we nog niet. Laten we eerlijk zijn, Lancia is nu geen echt premiummerk, maar we werken er wel naar toe. Prijstechnisch gezien nemen we Audi als maatstaf, daarna Mercedes-Benz. Maar we zien niet naïef hoor, dat zijn onze maatstaven. We doen alles stapje voor stapje." Lancia krijgt eigen showrooms, ook in Nederland. Dat worden er niet bijster veel, maar volgens Napolitano komen ze los van die van de overige merken van Stellantis. In Europa gaat het om 100 nieuwe dealerschappen, verspreid over 60 grote steden.
Autosport
In zijn 115 jarige bestaan heeft Lancia in de autosport grote successen bereikt. Denk aan de WK rally-overwinningen van de Delta en de Stratos, maar ook aan die van de Fulvia en de 037. Volgens Napolitano heeft Lancia vooralsnog geen plannen om terug te keren in de autosport. Daarbij is het woord 'vooralsnog' belangrijk. "We moeten opnieuw een merk neerzetten en dus moeten we prioriteiten stellen. We zeggen niet dat we nooit de autosport in gaan, maar we zetten kleine stapjes. We beginnen met het neerzetten van de eerste nieuwe modellen, daarna zien we wel verder."