Lamborghini: "groei in China neemt af"

Lamborghini showroom in Dalian, China
Lamborghini waarschuwt voor een flink afnemende groei in China, dat de grootste markt voor het merk is geworden.

De economische groei in China is in het vierde kwartaal van 2011 afgenomen tot het laagste niveau in de afgelopen twee jaar. Het Ministerie van Handel heeft vorige week slechte vooruitzichten gegeven voor de export uit het land. "Er is een boel onzekerheid en dat betekent dat veel potentiële kopers hun plannen uitstellen," vertelt Christian Mastro, verkoopmanager van Lamborghini in de Chinese regio tegen persbureau Bloomberg. "Het aantal mensen dat geld heeft voor een Lamborghini is nou eenmaal niet onbeperkt." Vorige maand voorspelde Rolls-Royce al dat de verwachte groei in China 'minder explosief' zou zijn.

Lamborghini verwacht dat dit jaar 20 tot dertig procent meer auto's zullen worden verkocht in China dan vorig jaar. Dat is maar de helft van de groei die vorig jaar is bereikt. "Het segment van de Aventador zal in 2012 bijvoorbeeld nog maar een kwart groeien, waar het vorig jaar nog is verdubbeld," aldus Mastro. Lamborghini wil dit jaar in China twintig procent meer besteden aan marketing en meer evenementen houden om potentiële klanten over de streep te trekken. Verder gaan er dit jaar zes nieuwe dealers open, wat het aantal op twintig brengt.

In China is de leeftijd van een Lamborghini-koper twintig jaar jonger dan in Europa. Alle tachtig productieplekken van Aventadors voor China voor dit jaar zijn al uitverkocht. Vorig jaar verkocht Lamborghini in China 342 auto's. In 2010 waren dat er 206 en in 2009 nog maar tachtig.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.