Lamborghini Aventador SVJ Roadster gepresenteerd

Net zo extreem als gedacht

Lamborghini Aventador SVJ Roadster
Lamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ RoadsterLamborghini Aventador SVJ Roadster

In augustus vorig jaar presenteerde Lamborghini de Aventador SVJ, het superlatief van de Aventador SV. Nu ondergaat ook de Aventador Roadster de SVJ-behandeling.

Lamborghini heeft de Autosalon van Genève uitgekozen als podium om de Aventador SVJ Roadster te introduceren. Net als de vorig jaar gepresenteerde dichte variant is de SVJ de overtreffende en dus nog heftiger trap van de Aventador SV.

De Aventador SVJ Roadster - de J in 'SVJ' staat voor het historisch verantwoorde 'Jota' - is net als zijn dichte broer 770 pk en 720 Nm sterk. Dat vermogen komt uit de bekende 6,5-liter V12 van de reguliere Aventador. In de Aventador SV levert die twaalfcilinder 20 pk minder. De SVJ Roadster legt 1.575 kilo in de schaal en daarmee is hij slechts 50 kilo lichter dan de dichte versie. In 2,9 dendert de nieuwe Lambo naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: meer dan 350 km/h... Slik.

Natuurlijk is niet alleen de V12 opgedirkt, ook het uiterlijk van de Aventador is onder handen genomen. Volgens de Italianen levert het spoilerwerk op de SVJ 40 procent meer downforce op dan dat van de SV. De SVJ heeft afwijkende bumpers, extra vouwen, lipjes, een enorme achterspoiler en zelfs meer actieve aerodynamica. De uitlaateindstukken hebben een plek gekregen in het midden van de bilpartij, een verdieping hoger dan bij de Aventador SV. De achterklep is uit koolstofvezel vervaardigd en ook de aluminium wielen moeten voor een gewichtsbesparing zorgen.

Lamborghini noemt verder de komst van een aangepast uitlaatsysteem én van een herziene transmissie. Het onderstel is 15 procent stugger afgesteld dan dat van de Aventador SV en de stabilisatorstangen zijn 50 procent steviger dan voorheen. Ook de achterwielbesturing is onder handen genomen en verder zou er drie procent meer koppel naar de achteras moeten gaan dan bij de al genoemde SV. Meer aanpassingen heeft Lamborghini doorgevoerd op onder andere het ABS.

Wie er eentje hebben wil, moet snel handelen. Er worden in totaal 800 Aventadors SVJ Roadster gebouwd.

Jota

Begin jaren zeventig kwam Lamborghini dankzij testcoureur Bob Wallace met de Miura Jota op de proppen. De Miura Jota heeft slechts één jaar bestaan, aangezien het prototype in 1971 bij een ongeluk betrokken raakte en tot de laatste vezel afbrandde. Lamborghini besloot zelf om een handjevol exemplaren te bouwen, waarvan er vijf letterlijk omgebouwde Miura's SV waren. In de jaren negentig kwam Lamborghini met een Jota-pakket voor de Diablo SE30, waarmee de Italiaan werd omgetoverd in een niet-straatlegale circuitracer.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.