'Lagere maximumsnelheid vrijwel nutteloos voor verlagen stikstofuitstoot'
Al bijna vier jaar 100 km/h
Alweer bijna vier jaar rijden we in Nederland overdag nog hooguit 100 km/h op de snelweg om de stikstofuitstoot omlaag te brengen. Dat blijkt echter weinig effectief.
In maart 2020 ging overdag de maximumsnelheid op snelwegen overal naar hooguit 100 km/h, als maatregel om de stikstofuitstoot te verlagen. In datzelfde jaar kwam er al uit een onderzoek voor De Groene Amsterdammer en Trouw naar buiten dat het effect van die maatregel nihil zou zijn. Recenter nog, begin 2022, concludeerde het inmiddels demissionaire kabinet dat het ook wat tegenvalt. Het scheelt echter wel stikstof ten opzichte van een maximumsnelheid van 120 km/h of zelfs 130 km/h, dus hield het eraan vast.
Nu is er nóg een onderzoek dat niet echt een rooskleurig beeld schetst van het effect. Het Planbureau voor de Leefomgeving, RIVM en de Wageningen Universiteit concluderen in een onderzoek naar het 'Programma Stikstofreductie en Natuurverbetering' het volgende: "De verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen en de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) leverden in 2021 samen een beperkte reductie op van 5 à 6 mol stikstof per hectare per jaar en zijn slechts deels toe te rekenen aan het Programma Stikstofreductie en Natuurverbetering."
Het lastige is dat de maximumsnelheid-maatregel samengevoegd is met die van de sanering van varkenshouderijen, maar zelfs gezamenlijk is het effect dus beperkt. Erger: volgens de onderzoekers is het überhaupt erg lastig te beoordelen wat de stikstofmaatregelen in totaal voor effect hebben. Eigenlijk vaart de overheid hierin dus grotendeels blind een koers.