Laatste loodjes voor de Jaguar XF Sportbrake
De totstandkoming van de XF Sport Brake, zoals de auto gaat heten, is op z'n zachtst gezegd een zware bevalling geweest. Jaguar liet in het geniep diverse malen een stationcarversie van de pre-faclift XF aan de pers zien, maar treuzelde te lang. Daarom besloot het Engelse merk de eventuele introductie uit te stellen tot na de facelift. De knoop is nog niet zo lang geleden doorgehakt: op de IAA liet Jaguar-CEO Adrian Hallmark ons nog weten dat het licht voor de XF Sport Brake 'op oranje' stond.
De motoriseringen van de Jaguar XF Sport Brake zullen geen verrassing zijn. Reken in ieder geval op de 5,0-liter V8 benzinemotor en 2,2- en 3,0-liter turbodiesels. Of er ook een XFR Sport Brake komt, is nog onduidelijk. Een dergelijk protortype is nog niet gesignaleerd.
V6 compressor
Op termijn verwachten we op benzinegebied wijzigingen. De introductie van de 2,0-liter turbomotor met 240 pk, al bekend uit de Evoque van concerngenoot Land Rover, is bijvoorbeeld een logische optie om een benzine-XF een stuk bereikbaarder te maken. Daarnaast is de de V6 compressormotor, die in de C-X16 komt te liggen, is een kandidaat om de dorstige 5,0-liter V8 te vervangen.
Jaguar onthult de XF Sport Brake op de Autosalon van Genève, begin maart. We verwachten de auto in de zomer bij de dealers.