Laat uitvoegen grootste ergernis vrachtwagenchauffeurs
Ook agressie en afleiding scoren hoog
Logistics Force, een HR-dienstverlener in de Transport en Logistiek-sector, komt met de resultaten van een jaarlijks onderzoek naar ergernissen onder beroepschauffeurs. Laat uitvoegen en daarbij vlak voor de vrachtauto langs schieten, blijkt met stip op nummer één te staan.
Veel ergernissen hebben logischerwijs te maken met het feit dat een enorme vrachtwagen nu eenmaal wat minder wendbaar is dan een compacte personenauto. Alle situaties waarbij chauffeurs plotseling moeten remmen of uitwijken, dienen logischerwijs te worden vermeden. Automobilisten die nog even een vrachtwagen willen inhalen alvorens op het laatste moment uit te voegen, zorgen daarom voor de meeste frustratie bij de chauffeurs.
Als juist de automobilist gefrustreerd is en daar uitdrukking aan geeft, ligt de volgende ergernis op de loer. Agressieve remacties van automobilisten die doelbewust voor een vrachtwagen op de rem trappen, komen op de tweede plek in de ergernis-top 5 terecht. Afleiding door het gebruik van een mobiele telefoon komt op 3.
De vierde ergernis van de lijst is het langzamer rijden dan 80 km/h op de snelweg, zodat vrachtwagenchauffeurs ofwel ook hun snelheid moeten aanpassen, ofwel moeten overgaan tot een bij de omgeving weinig populaire inhaalactie. Op de vijfde en laatste plek een frustratie die ook bij veel automobilisten hoog zal scoren: het verlaten van een rotonde zonder richting aan te geven. Juist in een vrachtwagen is het ‘voor niets’ stoppen en weer moeten optrekken een reden voor stevige scheldpartijen.