AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Koolstofvezel steeds duurder
Slecht nieuws voor de rijken der aarde die hun zinnen hebben gezet op een hightech supersportwagen. De prijzen van deze exoten zouden de komende tijd wel eens flink kunnen stijgen.
Slecht nieuws voor de rijken der aarde die hun zinnen hebben gezet op een hightech supersportwagen. De prijzen van deze exoten zouden de komende tijd wel eens flink kunnen stijgen.
De reden hiervoor is dat de prijs van koolstofvezel, het materiaal dat voor veel supersportauto's wordt gebruikt, in de afgelopen drie jaar verviervoudigd is. Het materiaal wordt niet alleen voor extreem dure auto's als de Bugatti Veyron en de Pagani Zonda gebruikt, ook bijvoorbeeld de nieuwe BMW M3 heeft een koolstofvezel dak.
De oorzaak van de enorme prijsstijgingen ligt in de grote populariteit van privévliegtuigen. Ook voor de fabricage hiervan is koolstofvezel nodig. Zodoende is de vraag naar koolstofvezel flink toegenomen, zonder dat het aanbod echt steeg. Of deze ontwikkelingen op de korte termijn de prijs van bijvoorbeeld de BMW M3 opstuwen, is nog afwachten.
De oorzaak van de enorme prijsstijgingen ligt in de grote populariteit van privévliegtuigen. Ook voor de fabricage hiervan is koolstofvezel nodig. Zodoende is de vraag naar koolstofvezel flink toegenomen, zonder dat het aanbod echt steeg. Of deze ontwikkelingen op de korte termijn de prijs van bijvoorbeeld de BMW M3 opstuwen, is nog afwachten.
Plaats een reactie
Lees ook
Gebruikersreview

Tesla Model 3 Performance AWD (2025)
Nieuws
Koenigsegg Sadair's Spear is de snelste op heuvelklim Goodwood
Gebruikersreview

Tesla Model 3 Long Range RWD (2025)
Autotest
De Datsun 240Z daagde zelfs de Porsche 911 uit, hoe liggen de verhoudingen 50 jaar later?
Gebruikersreview
