Koenigsegg-crash verklaard
Voorwielen blokkeerden bij 170 km/h
Koenigsegg heeft het wrak van de afgelopen maandag gecrashte hypercar One:1 onderzocht en de oorzaak van het ongeluk weten te traceren.
Afgelopen maandag ging het op de Nürburgring ernstig mis met een Koenigsegg One:1, die op dat moment aan tests werd onderworpen ter voorbereiding van een recordpoging. De Zweedse fabrikant heeft het wrak inmiddels onderzocht en de bevindingen gepubliceerd.
De One:1 kreeg in de Fuchsröhre bij zo'n 170 km/h blokkerende voorwielen, waarna hij met 110 km/h bij de Adenauer Forst tegen de vangrail klapte. Daar vloog hij naar schatting 22 meter door de lucht, voordat hij op zijn linker achterwiel landde. Contact tussen de koolstofvezel-delen en de uitlaat veroorzaakte een korte brand, maar dankzij het automatisch afsluiten van de brandstoftoevoer en het snel ingrijpen door de testrijder met een handblusser was het vuur snel gedoofd.
Oorzaak van het blokkeren was een defecte ABS-sensor linksvoor. Het waarschuwingslampje gaf dat weliswaar aan (foto 2), maar dat is door de bestuurder met helm en volle concentratie op de weg over het hoofd gezien. Toen de voorwielen blokkeerden, kregen de achterwielen vrij spel om te voorkomen dat de auto zou gaan spinnen; dit verklaart het rechte remspoor.
De situatie met defecte sensor is op de Koenigsegg-testbaan gesimuleerd en dat gaf hetzelfde resultaat. Koenigsegg laat weten tevreden te zijn met de wijze waarop alle veiligheidssystemen hebben gewerkt en deze zware klap hebben weten te beperken tot blik-, of beter, koolstofvezelschade. De One:1 zal opnieuw worden opgebouwd, waarna de tests zullen worden hervat.