Knotsgek: Hyundai RM19

Extreme Veloster met middenmotor

Hyundai RM19
Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19Hyundai RM19

Hyundai zet in Los Angeles een geweldige en even maffe traditie voort. Met deze RM19 heeft het merk namelijk voor de derde keer een Veloster met middenmotor ontwikkeld.

In 2015 en 2016 presenteerde Hyundai respectievelijk de RM15 en de RM16, bizarre in racekostuum gestoken Velosters met een middenmotor. In 2017 en 2018 hebben we het helaas zonder moeten doen, maar Hyundai tilt nu in Los Angeles de RM19 op het podium. Inderdaad, een zwaar bespoilerde Veloster met middenmotor.

Achter de voorstoelen ligt een tot 396 pk opgeschroefde geblazen 2,0-liter viercilinder, een blok dat afkomstig is uit de i30 TCR-racer. De aan een sequentiële zesbak gekoppelde krachtcentrale stuurt al dat vermogen ook nog eens naar de achteras. De hitsige Hyundai moet daarmee in zo'n 4 tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen schieten. Zijn topsnelheid: meer dan 250 km/h.

Net als zijn RM-voorgangers is deze in N-kleurstelling uitgevoerde Veloster natuurlijk volgehangen met heftig spoilerwerk en zaken als een enorme diffusor. Het interieur is gestript en een achterbank moet de auto vanwege de plaats van de motor natuurlijk ook ontberen.

Doet Hyundai al het bovenstaande puur voor de pret? Ten dele. Hyundai geeft namelijk wel aan dat de RM19 dient als testplatform voor toekomstige N-modellen. Tussen die nieuwkomers zit onder meer een 'halo-car', een absoluut vlaggenschip dat als uithangbord moet dienen van waartoe Hyundai N in staat is.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.