Kneden aan kleine Rolls

Rolls-Royce-logo
Inmiddels weten we het wel: Rolls-Royce is een model aan het kneden dat kleiner is dan de Phantom. Dat is natuurlijk geen wonder, want als er een nóg grotere auto dan de mastodont komt, zouden in Goodwood goed gek zijn.
Onze collega's van het Britse AutoExpress weten al wat details over de kleine Rolls-Royce. Om te beginnen kunnen we wel stoppen met de aanduiding 'klein'. De nieuwe instapper krijgt een lengte van 5,50 meter en dat is maar dertig centimeter korter dan een Phantom en hij weegt meer dan twee ton. De aartsrivaal wordt de Bentley Continental, maar Rolls zet in op comfort waar Bentley zich een meer sportief imago aanmeet. Wat dacht je bijvoorbeeld van dimbare sfeerverlichting in het interieur en evenveel beenruimte als in een Maybach 57?
Ander groot nieuws betreft de motor. De technische basis leent de Rolls weliswaar van de nieuwe BMW 7-serie maar er wordt een volledig nieuwe krachtbron ontwikkeld voor de baby-Rolls, die overigens nog geen officiële naam heeft maar intern RR4 wordt genoemd. Naar verluidt wordt de motor een 6,0-liter V12. We mogen bidden dat Rolls ook met z'n tijd meegaat daar toch op z'n minst een hybride-systeempje aan vastknoopt. In elk geval zet AutoExpress in op een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
In de fabriek in Goodwood wordt druk gebouwd aan de productielijn van het nieuwe model. Pas in 2010 gaat hij in productie. Nog voor het einde van het jaar vangen we de eerste glimp op van deze auto die dan als concept car verschijnt op één van de grote beurzen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.