Kleurrijk viertal steelt de show bij bijzonder autofestival
Festival of the Unexceptional
Vergeet de autofestivals waar je alleen met een rode broek en een vooroorlogse Bugatti in de prijzen valt. Bij het Festival of the Unexceptional waren er ook dit jaar weer heel andere winnaars.
Afgelopen weekend vond alweer de tiende editie van het Festival of the Unexceptional plaats. Bij het Engelse Grimsthorpe Castle verzamelden zich tal van auto's die jarenlang volledig onopgemerkt zijn gebleven en nu pas (tot op zekere hoogte) bijzonder beginnen te worden. We waren er helaas niet bij, al staat een bezoekje bij ondergetekende en collega Lars Krijgsman hoog op de bucket list. Gelukkig zijn er foto's van en zien we dat er onder meer een prachtige Daihatsu Applause en Vauxhall Nova (Opel Corsa A) stonden te schitteren. Die hebben het alleen niet tot het eindklassement van het concours geschopt.
Nee, de absolute topper van dit jaar was volgens de jury een Toyota Hilux uit 1982. Een rode Hilux, zo eentje als Jeremy Clarkson ooit bij Top Gear tevergeefs om zeep probeerde te helpen. Dit exemplaar heeft een wat rustiger bestaan achter de rug, maar is zeker goed gebruikt. Het grootste deel van zijn 42-jarige bestaan heeft hij zich nuttig gemaakt op een fruitplantage. Desondanks staat de pick-up er volgens de jury nog prachtig bij. Een Renault Clio uit 1998 pakte de tweede plaats. Amy Jaine behoedde hem voor de sloop, omdat haar oma haar vroeger met de Clio mee uit nam. Nu rijdt zij haar oma erin rond.

Je waant je haast in de jaren 90 op het Festival of the Unexceptional
Een speciale prijs ging naar de Nissan Primera van de 21-jarige Luca uit het Duitse Hannover. De jury vond het leuk om te zien dat hij zo enthousiast is over deze inmiddels toch opmerkelijke dagelijks gebruikte auto en dat hij helemaal uit Hannover naar het festival kwam. Ten slotte was er nog de appelgroene Austin Metro van Colin Corke. Die kreeg een prijs omdat hij al acht jaar zonder succes mee heeft gedaan aan het concours. De boodschap van de organisatoren: blijf vooral proberen.
Lees ook
De Mercedes-Benz E-klasse AMG E36 T maakte het gemis van een E500 Combi goed
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Renault 5 GT Turbo (1990) - Klokje rond klassiek
