Kleinere en goedkopere elektrische cross-over van BYD: op naar Europa?
In elk opzicht een maatje minder
De Atto 3 is momenteel de kleinste elektrische SUV-achtige van BYD. Althans, in Europa. Daar komt misschien wel verandering in. Het lijkt er namelijk sterk op dat BYD speelt met de gedachte om de kleinere Yuan Up naar Europa te halen.
De Dolphin is in Nederland momenteel het kleinste model dat BYD aanbiedt. Wil je een elektrische cross-over of SUV-achtige? Dan is de 4,46 meter lange BYD Atto 3 de instapper. Elders in de wereld - en met name in in thuisland China - heeft BYD een modellengamma dat veel breder is dan bij ons. Zo verkoopt het er in de vorm van de BYD Seagull een elektrische hatchback die nog een maat kleiner is dan de Dolphin en heeft het met de Yuan Up een elektrische cross-over in het aanbod die op zijn beurt weer kleiner is dan de Atto 3. De BYD Yuan Up werd in februari dit jaar officieel gepresenteerd en kwam daarvoor al meermaals voorbij op deze digitale pagina's. Het toevoegen van een kleiner en goedkoper alternatief voor de Atto 3 leek ons voor BYD geen onverstandige zet, maar we nu hebben nu daadwerkelijk een aanwijzing die ons in die vermoedens sterkt.

BYD Yuan Up op in Europa geregistreerde patentplaten.
In de database van het Europese patentbureau hebben we namelijk een kakelverse set patenttekeningen van de Yuan Up opgedoken. Vooropgesteld: dat is geen glashard bewijs voor z'n daadwerkelijke komst naar Europa, maar er lijkt achter de schermen wél wat te borrelen. De BYD Yuan Up staat op een kleinere variant van het platform dat je ook onder de Dolphin en Atto 3 aantreft. De Yuan Up is 4,31 meter lang en dat maakt hem zo'n 15 centimeter korter dan de Atto 3. Zijn wielbasis is met 2,62 meter exact 10 centimeter korter dan die van zijn grotere broer.
De BYD Yuan Up is in China leverbaar met 95 pk en 177 pk sterke elektromotoren, terwijl de Atto 3 altijd 204 pk sterk is. De Yuan Up heeft niet alleen minder potente elektromotoren dan de BYD Atto 3, maar wordt ook met kleinere accupakketten geleverd. In China zijn er 32 kWh en 45 kWh grote LFP-accu's leverbaar, goed voor een elektrische actieradius van 300 of 400 kilometer (CLTC). Mocht de BYD Yuan Up - vast met een andere naam - ook naar Europa komen, dan zal hij ongetwijfeld voor minder worden aangeboden dan de Atto 3. Die is er vanaf €38.990.