'Kilometervergoeding moet gemiddeld €0,31 zijn'

10 cent per kilometer erbij

Snelweg, snelwegen, verkeer (ANP)

De onbelaste kilometervergoeding is na 17 jaar eindelijk verhoogt, al is de stijging bepaald niet groot. Vereniging Zakelijke Rijders becijfert dat de kilometervergoeding niet dekkend is. Een gemiddelde kilometervergoeding van €0,31 zou meer in de buurt komen.

Dit jaar is de onbelaste kilometervergoeding verhoogd van €0,19 naar €0,21 per kilometer. In 2024 komt daar weer €0,01 bij. Die onbelaste kilometervergoeding dekt voor velen de kosten niet en een berekening van Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) bevestigt dat. Volgens VZR is een onbelaste kilometervergoeding van €0,31 voor een gemiddelde middenklasser een reële kilometervergoeding. In 2022 vond VZR een onbelaste kilometervergoeding van €0,26 nog reëel. Doordat auto's, brandstof en reparatie- en onderhoudskosten nu hoger liggen ligt de door VZR becijferde reële kilometervergoeding eveneens hoger dan vorig jaar.

De meer dekkende kilometervergoeding van €0,31 geldt voor een middenklasser, maar dat betekent niet dat de onbelaste kilometervergoeding van €0,21 gemiddeld wel dekkend is bij kleinere auto's. Volgens VZR kost een auto uit de kleinste categorie de gemiddelde werknemer die zijn privéauto voor zakelijke kilometers inzet al €0,24 per kilometer. Voor een auto met een cataloguswaarde van boven de €40.000 ligt die kilometerprijs zelfs op €0,46.

Jan van Delft - voorzitter van VZR - zegt in een begeleidend schrijven dat de verhoging van de onbelaste reiskosten naar €0,21 mooi is, maar de lading nog steeds niet dekt. "Autorijden is duur. Het is niet meer dan redelijk dat er tussen partijen eerlijke tarieven worden vergoed of doorberekend."

Lezersreacties (128)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.