'Kilometerstand terugdraaien nog steeds erg makkelijk'
'1 op de 3 heeft teruggedraaide stand'
De Duitse politie gaat ervan uit dat er bij één op de drie in het land verkochte auto’s met de tellerstand is geknoeid. Fraude met kilometerstanden van auto’s blijkt dan ook nog steeds veel te makkelijk.
Met één op de drie zou het aandeel van 'fraude-auto's' een stuk groter zijn dan eerder werd gedacht, want in 2018 werd nog gesproken over zo'n 10 procent van de Duitse auto's. De inschatting komt naar aanleiding van een onderzoek van de ADAC, de Duitse tegenhanger van ‘onze’ ANWB. Dat onderzocht hoe gemakkelijk het is om bij moderne auto’s met de kilometerstand te rommelen en kwam tot ontluisterende conclusies. De testauto’s, een Ford Kuga van 2019, een Opel Grandland X van 2020 en een Peugeot 208 van 2019 bleken verrassend makkelijk te ‘kraken’, met een apparaat dat nota bene gewoon verkrijgbaar is. Na enkele minuten kon de kilometerstand afgaande op het ADAC-onderzoek al worden aangepast.
Nu is een steekproef van drie auto’s (waarvan twee van hetzelfde concern) niet zo representatief, maar daarom keek ADAC verder. Uit bureau-onderzoek van gegevens over andere automodellen trekt de instantie de conclusie dat het bij zeker 170 andere modellen uit 2019 (te) eenvoudig is om de kilometerstand aan te passen.
Dat is niet alleen storend, maar ook tegen de Europese regels. Hier is dus werk aan de winkel. Overigens speelt dit probleem in Nederland en België wat minder dan in Duitsland, omdat wij hier met NAP en Car-Pass heel aardige controle op kilometerstanden hebben. Wie bij de oosterburen een auto gaat kopen, moet echter extra goed opletten.
Foto: ADAC