Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Kia-topman: ‘meer geloof in waterstof dan in elektrisch’

Waterstof ook voor consument interessant

305
waterstof brandstofcel fuel cell H2
  • Roy Kleijwegt
  • Nieuws
8 januari 2019 om 06:47
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Waterstof is bij lange na niet kansloos, ondanks de snelle groei in accutechniek. Dat zegt Albert Biermann, het nieuwe hoofd van R&D van Kia en Hyundai in een gesprek met AutoWeek.

We spreken Biermann in Las Vegas, waar morgen de Consumer Elektrica Show of CES van start gaat. Autofabrikanten weten de beurs al jaren goed te vinden om hun nieuwste ontwikkelingen te laten zien op elektronicagebied. De Duitser Biermann werd eind vorig jaar gepromoveerd. Hij was hoofd van de dynamische kant van de Koreanen, die hem enkele jaren geleden wegplukten bij BMW M. Met resultaten als de Kia Stinger en de Hyundai i30 N heeft de man blijkbaar genoeg respect afgedwongen om zich voortaan met alle technische ontwikkelingen bij de grote autofabrikant bezig te houden, dus ook met brandstoftechnieken.

De automobiele toekomst is wat hem betreft lang niet zo elektrisch als sommige mensen wel denken. “Sowieso moet je die toekomst van aandrijving lang niet zo zwart-wit zien. Verschillende gebieden en gebruiken vragen om verschillende vormen van aandrijving. En belastingdruk en milieuregels hebben overal enorm veel impact. Ik heb evengoed meer geloof in waterstof dan in elektriciteit. Ja, ondanks de snelle groei van laad- en accucapaciteit. Voor veel commercieel vervoer ligt het sowieso voor de hand. Een hele vloot kun je niet opladen, dat kost veel te veel ruimte. Als jij met een vloot van 50 bedrijfswagen echter één waterstoftankstation hebt, kan dat wel. Dat is veel handiger. Ook voor particulier gebruik ligt op lange termijn waterstof veel meer voor de hand. Leuk, al die snelladers en accu’s met veel capaciteit, maar het stroomnetwerk moet het allemaal aankunnen. Dat is helemaal niet zo gemakkelijk als sommige mensen denken. Voor waterstof is het allemaal veel simpeler, je bent niet afhankelijk van overheden voor een goed stroomnetwerk, je kunt het veel meer in eigen hand houden. Ik ben eigenlijk verbaasd dat waterstofauto’s niet al meer voet aan de grond hebben gekregen, want dan was de prijs al vanzelf verder gedaald.”

 

Lees het hele interview met Albert Biermann binnenkort in AutoWeek

Lezersreacties (305) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden