Kia K9 stevig vernieuwd

Scherper schieten op S-klasse en 7-serie

Kia K9

Kia heeft zijn vlaggenschip, de K9, ingrijpend vernieuwd. De enorme Zuid-Koreaanse sedan onderging een heuse gedaantewisseling, die 'm weer wat aantrekkelijker moet maken als alternatief voor de gevestigde orde uit Duitsland.

Pakweg tien jaar geleden besloot Kia dat het klaar was voor inmenging in het absolute topsegment. Daaraan gaf het merk handen en voeten met de eerste generatie van de K9. Een goede eerste poging, ondanks de wel wat opvallende uiterlijke overeenkomsten met de BMW 7-serie. In 2018 verscheen de tweede generatie, die net als zijn voorganger als K9 (Zuid-Korea), K900 (Noord-Amerika) of Qouris (andere markten) door het leven ging. Een strakker en meer eigen ontwerp moest er een groter succes van maken. In Noord-Amerika wilde het desondanks niet vlotten en daarom trok Kia er daar eerder dit jaar de stekker uit. De toplimousine mag echter onder meer in Zuid-Korea nog wel door als K9 en is nu dus grondig herzien.

Je moet even twee keer kijken om te zien dat het nog wel steeds om dezelfde generatie gaat, want Kia is niet voorzichtig te werk gegaan aan de tekentafel. Om te beginnen ging het complete front op de schop. Een bredere en hoekigere grille wordt geflankeerd door plattere, scherper gevormde koplampen. Aan de achterkant is de basis van de pre-facelift nog iets beter terug te zien, maar ook hier heeft de K9 een duidelijk ander voorkomen dan voorheen. De achterlichten zijn opnieuw ingevuld en niet langer met chroom omlijst. Over de achterklep loopt nu een ledbalk die de twee units aan elkaar koppelt. Om daar ruimte voor te maken, zit de kentekenplaat voortaan niet meer op de achterklep maar op de achterbumper. Vanzelfsprekend treffen we het nieuwe Kia-embleem aan.

Pre-facelift (K900)

Uitgebreide informatie over de herziene K9 is op dit moment nog niet bekend, al is dat voor de Nederlandse markt ook niet enorm relevant. De K9 is op dit moment in Zuid-Korea verkrijgbaar met twee V6'en, een 3.3 (253 of 370 pk) en een 3.8 (315 pk), maar ook met een 425 pk sterke 5,0-liter V8. In alle gevallen gaat schakelen met een achttraps automaat en de K9 is zowel met achter- als vierwielaandrijving leverbaar.

PRIVATE LEASE Kia

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.