Kia K4: compacte Ceed-achtige met gewaagd design
Blauwdruk voor de Ceed?
Kia pakt lekker door als het om zijn nieuwe, gewaagde ‘Opposites United’-designtaal gaat. Met deze nieuwe Kia K4 zien we het EV9-achtige stijltje voor het eerst in de vorm van een compacte sedan, die iets weggeeft van hoe een toekomstige Ceed eruit kan komen te zien.
Wat je er ook van vindt, de meest opvallende ontwerpen uit autoland komen de laatste tijd uit Korea. Hyundai doet het met auto’s als de Ioniq 5 en de Ioniq 6, terwijl zustermerk Kia langzaam maar zeker een hele gewaagde nieuwe tekenstijl uitrolt over het gehele gamma. De Kia EV9 dient daarbij als blauwdruk voor de EV-reeks van de toekomst, maar een vergelijkbare stijl komen we ook tegen bij de brandstofauto’s van het merk. In Europa treffen we hem aan op de heftig gefacelifte versie van de Kia Picanto, maar in Noord-Amerika krijgen ze nu een compleet nieuw model voorgeschoteld. Letterlijk, want een Kia K4 bestond ook daar niet eerder. De Kia K4 is een compacte sedan die tot voor kort uitsluitend in China werd geleverd, maar nu dus ook in Noord-Amerika op het menu verschijnt. Daar stapt het merk over over de naamgeving zoals die in Zuid-Korea al gebruikelijk was, wat ook verklaart waarom de Optima er inmiddels K5 heet. De K4 lijkt vooral een opvolger voor de Forte, hoewel de Forte in Azië juist K3 heet.
Kia K4 boven, en ter vergelijking de Kia Ceed uit 2018 onder. Dat is wel even wat anders!
Hoe dan ook is het een bijzonder ding, die nieuwe K4. De compacte sedan valt op door zijn zeer stevig geaccentueerde wielkasten, grotendeels verticale koplampen en opmerkelijke C-stijl. Ook aan de achterzijde is hij met geen mogelijkheid voor wat anders aan te zien. De schuif aflopende achterzijde suggereert een liftback-klep, maar het lijkt toch echt om een sedan te gaan.
Het interieur is al even bijzonder. Let op het design, maar ook op het kleurgebruik. De bijzondere groene tint zit bijvoorbeeld wel op de bovenste helft van het rechter deurpaneel, maar beperkt zich links tot een veel kleiner vlak. In het hypermoderne geheel valt de traditioneel ogende automaatpook stiekem wat uit de toon, al biedt zo'n ding natuurlijk wel lekker veel bedieningsgemak.
Helemaal zeker weten doen we nog bijna niets, want het gaat op dit moment om een ‘design reveal’. Details over de K4 volgen dus later, al zijn die voor Europese kijkers eigenlijk niet zo interessant. Juist het design is dat wel, want is dit hoe een nieuwe Ceed er ook uit zal zien? De Ceed is speciaal voor Europa ontwikkeld – daar dankt hij de ‘e’s’ in zijn naam zelfs aan – en staat dus vooralsnog los van de K3, K4 en Forte, maar het huidige model is alweer zes jaar onder ons. Vernieuwing komt er dus ongetwijfeld aan en deze K4 maakt ons zeker niet minder nieuwsgierig naar de nieuwe Ceed.