Kia EV4: elektrisch op Ceed-formaat, met tot 630 km bereik
Als hatchback en sedan
119 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Kia trekt in het Spaanse Tarragona het doek van de Kia EV4, een elektrische auto van Ceed-formaat. Niet alleen de aandrijflijn en de designtaal zijn totaal anders dan bij de Ceed, er is zelfs een sedanversie. Die biedt het grootste rijbereik, maar de hatchback zien we hier straks vaker.
Hoogtepunten Kia EV4
- Elektrisch Ceed-alternatief
- Als sedan en als hatchback
- Tot 630 km bereik
Vorig jaar verscheen de Kia EV3 en ook de EV2 laat niet lang meer op zich wachten, maar eerst komt de Kia EV4 nog. Een elektrisch alternatief voor de Ceed? Nou, voor een deel zelfs een soort opvolger van de Ceed, want we verwachten niet dat die nog lang meegaat. Wel komt er in de vorm van de K4 mogelijk ook nog een brandstofmodel achter de Ceed aan. Eerst is het dus tijd voor de Kia EV4. Die zit in elk geval qua proporties in het hart van de compacte middenklasse. De 4,43 meter lange EV4 heeft een wielbasis van 2,82 meter en is 1,48 meter hoog. Overigens geldt die lengte wel voor de hatchback; de sedan is 30 cm langer. Wat dat voor de bagageruimte betekent, lees je verderop.
Duidelijk is dat Kia het voor de EV4 over een totaal andere boeg gooit qua uiterlijk dan bij de Ceed, maar eigenlijk moeten we hem daar verder ook maar niet mee vergelijken. De EV4 hoort immers in Kia’s inmiddels bekende EV-familie en volgt dan ook de speciaal voor Kia’s EV’s bestemde designtaal die we eerder op de EV9 en EV3 al zagen en die dankzij de facelift nu ook meer zichtbaar is op de EV6. Kia noemt die ontwerpfilosofie Opposites United en we kunnen ons goed voorstellen dat de EV4 met zijn uiterlijk vooral ook heel wat uiteenlopende meningen bij elkaar brengt. Je kunt er veel over zeggen, maar uitgesproken oogt hij zeker. Vooral de sedan oogt lekker alternatief, met zijn behoorlijk ver achter de achterwielen door stekende liftbackachtige kont.

Kia EV4 sedan
De hatchback oogt een stuk conventioneler en is met zijn achterklep ook een slag praktischer dan de sedan. Toch is de Kia EV4 sedan de grotere pakezel van de twee. Daar kun je namelijk 490 liter bagageruimte benutten, in de EV4 hatchback 435 liter. Wel moet de sedan het vooral hebben van zijn extra lengte voor die grotere ruimte; het is vooral een heel diepe en niet zo zeer een hoge laadruimte.
630 km rijbereik voor sedan
Een belangrijk pluspunt van de Kia EV4 sedan ten opzichte van de hatchback is dat hij als Long Range maar liefst 40 km meer rijbereik heeft dan de hatchback. Hij schopt het tot 630 km, waar de hatchback tot 590 km ver komt. In beide gevallen heb je dan de 81,4 kWh grote NMC-accu nodig, een 58,3 kWh grote accu is ook van de partij en levert minstens 410 km bereik op. Vooralsnog is de Kia EV4 altijd voorwielaangedreven door een 204 pk sterke elektromotor en bijladen van 10 tot 80 procent is in een halfuurtje gepiept. Bekende cijfers? Jazeker. De EV4 deelt zijn elektromotor en accupakketten onder meer met kleinere broer Kia EV3. Kijk er niet gek van op als er op den duur ook nog sterkere vierwielaangedreven versies verschijnen en een extra sportieve GT is straks ongetwijfeld ook van de partij. Voor nu moet je genoegen nemen met een 0-100-sprint in 7,4 of 7,7 seconden en een topsnelheid van 170 km/h.

Kia EV4
Versie | Vermogen | Accu | Rijbereik |
Kia EV4 hatch Base | 204 pk FWD | 58,3 kWh | 410 km |
Kia EV4 hatch Long Range | 204 pk FWD | 81,4 kWh | 590 km |
Kia EV4 sedan Base | 204 pk FWD | 58,3 kWh | 430 km |
Kia EV4 sedan Long Range | 204 pk FWD | 81,4 kWh | 630 km |
De Kia EV4 gebruikt zijn accupakket overigens niet alleen om de elektromotor van stroom te voorzien. Naar wens kun je ook elektrische apparaten aansluiten, zoals een frituurpan voor een culinaire onderbreking tijdens het laden. Dat is te danken aan V2L, waar we inmiddels ook al wel gewend aan beginnen te raken bij EV’s op deze basis. V2G (Vehicle to Grid) is straks ook mogelijk met de Kia EV4, mits het lokale stroomnet dat toelaat.
Volgens bekend recept
Als we instappen in de Kia EV4 is het een feest van herkenning. Dat wil zeggen: de opzet van het dashboard komt ons erg bekend voor van de EV3 en EV9. Ook hier tref je een paneel met daarin een 12,3-inch instrumentarium, een even groot infotainmentscherm en daartussen een 5-inch scherm voor de klimaatregeling. Er zijn ook nog fysieke knoppen aanwezig voor het instellen van de temperatuur, maar ook sneltoetsen voor de verschillende onderdelen van het infotainment. Usb-c-laders zijn van de partij, net als twee bekerhouders laag tussen de twee voorstoelen in. Fijn is ook de middenarmsteun, die in tegenstelling tot in de EV3 overigens op een vaste plaats blijft.

Kia EV4
Achterin is er niet alleen qua bagageruimte een verschil tussen de Kia EV4 hatchback en de sedan. Ook de zitpositie is er wat anders. In de Kia EV4 sedan zit je duidelijk wat meer achterover leunend dan in de hatchback, ongetwijfeld is dat om het verlies van hoofdruimte door de schuinere daklijn wat te compenseren. De hoofdruimte is net als de beenruimte in beide gevallen dik voor elkaar. Wel zit je in de Kia EV4 met behoorlijk opgetrokken benen. Dat lijkt toch een beetje een compromis waarmee je moet kunnen leven, omdat het een EV met een betrekkelijk lage koets is. De accu moet er immers ook nog in passen.
Richtprijs: €37.000
De Kia EV4 rolt straks van de band in Slowakije (hatchback) en Zuid-Korea (sedan) en de Europese marktintroductie is in de tweede helft van dit jaar. Prijzen zijn er nu nog niet, maar wel weten we al dat Kia een internationale vanafprijs van €37.000 beoogt. Kia heeft als doel om er uiteindelijk wereldwijd 160.000 stuks per jaar te verkopen, waarvan maar liefst de helft in Europa.