KG Mobility Tivoli: vernieuwde SsangYong is een beetje van beide

Nieuwe neus en gedeeltelijke logowissel

KG Mobility Tivoli
KG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility TivoliKG Mobility Tivoli

SsangYong is niet meer. Het merk gaat tegenwoordig als KG Mobility door het leven. De in 2015 gepresenteerde SsangYong Tivoli leeft voort als KG Mobility Tivoli en krijgt een facelift, maar moet het opmerkelijk genoeg toch nog gedeeltelijk met SsangYong-badges doen.

SsangYong heet voortaan KG Mobility, maar modellen uit de SsangYong-erfenis zoals de Korando en Rexton vertonen nog SsangYong-trekjes. De elektrische Torres EVX - die ook naar Europa komt - werd nog onder leiding van SsangYong geboren en op onder meer het stuurwiel en de naafkappen  zijn nog de oude SsangYong-beeldmerken te zien. KG Mobility geeft de Tivoli - die al vanaf 2015 meedraait - nu een facelift. Wat blijkt? De SsangYong-badges zijn nog niet verdwenen.

KG Mobility Tivoli

De vernieuwde Tivoli met bekend SsangYong-logo op de wielen...

Althans: niet overal. Hoewel je aan de voor- en achterzijde van de vernieuwde Tivoli geen SsangYong-badges meer vindt, zit het oude logo nog wel op de naafkappen én op het stuurwiel. Het lijkt er dan ook sterk op dat KG Mobility het oude SsangYong-logo handhaaft, maar de uitgeschreven merknaam naar de prullenmand heeft verwezen. Inderdaad: net als bij de KG Torres EVX.

KG Mobility Tivoli

... én op het stuurwiel.

Je herkent de vernieuwde Tivoli - die in 2019 ook al onder het mes ging - met name aan de voorzijde. De koelopening tussen de koplampen van de Tivoli is veel kleiner geworden, de koplampen hebben een gewijzigde indeling en de volledige voorbumper is anders van vorm. Om het SUV-gehalte van de auto kracht bij te zetten, voegt KG Mobility zilverkleurige skidplate-achtige elementen toe. Overigens ondergaat niet alleen de Tivoli een opfrisbeurt, ook de grotere en voorheen Tivoli XLV geheten Grand Tivoli - die in Zuid-Korea Tivoli Air heet - wordt licht herien. Het infotainmentsysteem ondergaat een modernisering en de knoppen voor de klimaatregeling zijn voortaan net even anders. De Tivoli en Grand Tivoli (Air) zijn in hun thuisland Zuid-Korea te krijgen met een 163 pk sterke 1.5 turbomotor en met een atmosferische 1.6 die 126 pk levert.

Facelift Friday SsangYong Tivoli

De Tivoli na de facelift in 2019.

Sinds de internationale introductie van de Tivoli zijn er wereldwijd 290.000 exemplaren van verkocht. In Nederland zijn vanaf 2015 een uiterst bescheiden 41 exemplaren gekentekend. KG Mobility heeft overigens meer dan alleen de elektrische Torres EVX in het vat zitten. Zo werkt het  aan maar liefst vier nieuwe elektrische modellen.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.