'KERS in nieuwe BMW M5'

BMW 5-serie (foto: Wilco Blok)
BMW trekt bij de introductie van de nieuwe M5 alles uit de kast om de concurrentie te overtroeven. Zo gaat het Beierse merk onder andere het KERS-systeem naar de openbare weg brengen.
Dat meldt de BMW Blog. Het KERS-systeem slaat remenergie op in een accu. In het geval van de M5 kiest BMW er voor om de energie te reserveren voor een extra 'boost' bij inhaalacties, zoals in de Formule 1. In de eredivisie van de racerij zorgt het systeem voor 82 extra pk's. Het KERS-systeem kan in auto's echter ook gebruikt worden om het brandstofverbruik te verlagen.
Opvallend genoeg is het KERS-systeem in de Formule 1 onder de huidige regels geflopt. BMW zelf gebruikt het systeem dit jaar niet meer, maar de inspanningen zijn niet voor niets geweest, meldt teambaas Mario Theissen aan www.formule1.nl: "Ons systeem werkt prima en we hebben aan het begin van het seizoen een hoop geleerd. BMW gebruikt die kennis nu voor z'n productiemodellen."
Voor de liefhebbers wordt het even slikken, want BMW stapt af van de atmosferische, hoogtoerige V10 uit het huidige model. In plaats daarvan krijgt de M5 de motor uit de X5 M aan boord, een V8 turbomotor met een vermogen van 555 pk. Waarschijnlijk komt er ook een M DCT transmissie met dubbele koppeling
De nieuwe BMW 5-serie komt volgend jaar op de markt. De M5 laat traditiegetrouw iets langer op zich wachten. Vandaar dat wij inzetten op een marktintroductie in 2011.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.