Karma Ivera komt in 2027 als plug-in hybride of elektrische super-SUV
Met 'klapkoplampen!
Op het prestigieuze ‘The Quail’ in Monterey, Californië presenteerde Karma op vrijdag de Ivera. De super-SUV is nog een prototype, maar gaat in 2027 in productie.
Het Amerikaanse Karma ken je wellicht als het bedrijf dat er met de restanten van ‘het vorige’ Fisker vandoor ging. Het bouwt diens Fisker Karma – weet je ook waar dat vandaan komt – nog als Revero en heeft op basis van die auto ook de volledig elektrische Gyesera gepresenteerd. Ook maakten we kennis met de Kaveya, een indrukwekkende tweedeurs coupé. Nu komt Karma met alweer een nieuw model, de Karma Ivera, die eerder werd geteast als ‘GT-UV’. Dat staat voor Grand Touring Utility Vehicle en dekt de lading aardig. De Ivera is een SUV-achtige auto, maar heeft toch dat langgerekte en lage van de Revero over zich. Daardoor lijkt hij van alle bestaande SUV-achtigen misschien nog wel het meest op de Ferrari Purosangue.
Zó duur zal de Ivera niet worden, maar het scheelt niet veel. Een betrouwbaar ogende man met een Karma-naamkaartje fluistert ons op The Quail toe dat de Ivera in 2027 op de markt moet komen. Hij komt er als EV en als ‘EREV’, wat Karma-taal is voor een elektrische auto met een range extender. In de Revero gebruikt Karma voor dat doel een driecilinder van BMW, maar we krijgen de indruk dat dat bij de Ivera weleens anders kan zijn. Ongeacht de gekozen aandrijflijn krijgt de Ivera een bagageruimte in de neus, die bij de plug-in echter fors kleiner zal zijn dan bij de EV. Het interieur van de Ivera is nog niet af en dus nog niet te zien, maar de Karma-woordvoerder doet er niet moeilijk over. "Het wordt dat, maar dan met achterstoelen", zegt hij wijzend op de Kaveya. Weten we dat ook weer.

Dit Kaveya-dashboard komt naar verluidt ook in de Ivera.
Aan de buitenkant is de Ivera strak en opgeruimd, maar toch zijn er wat opmerkelijke details. Zo zijn er camera’s weggewerkt in de donkere, maar transparante behuizing van de buitenspiegels. De koplampen zijn in principe afgedekt, maar laten zich zien als die afwerking een stukje naar beneden zakt. Een soort omgekeerde klapkoplampen dus, van een soort die we in de jaren 90 op de Jaguar XJ220 zagen.
De Karma Ivera is straks ongetwijfeld de meest praktische Karma tot nu toe, maar zeker niet de bereikbaarste. Karma zegt het model doelbewust exclusief te houden en wil in totaal minder dan 2.000 Ivera’s bouwen. Ze zullen bovendien verre van goedkoop zijn: volgens Karma moeten we rekening houden met 250.000 tot 300.000 dollar per stuk, en dat is dan nog exclusief de transportkosten en de belastingen die voor Nederland gelden.