Karl, MX-5 en Tucson ondergaan crashtests

Mazda en Opel laten steekjes vallen

Mazda MX-5 EuroNCAP crashtest
Mazda MX-5 EuroNCAP crashtestMazda MX-5 EuroNCAP crashtestMazda MX-5 EuroNCAP crashtestOpel Karl EuroNCAP crashtestOpel Karl EuroNCAP crashtestOpel Karl EuroNCAP crashtestOpel Karl EuroNCAP crashtestHyundai Tucson EuroNCAP crashtestHyundai Tucson EuroNCAP crashtestHyundai Tucson EuroNCAP crashtestHyundai Tucson EuroNCAP crashtest
EuroNCAP, de Europese instantie die zich bezighoudt met botsproeven, heeft deze keer de Mazda MX-5, Opel Karl en Hyundai Tucson tegen de muur gezet.

Van het geteste trio ging alleen de Hyundai Tucson met de volle vijf sterren naar huis. De Mazda MX-5 behaalde, net als de Opel Karl, vier sterren. Bij de MX-5 blies de airbag in het stuur niet voldoende op, waardoor het hoofd van de dummy - door de airbag heen - in contact met het stuurwiel kwam.

Hetzelfde werd geconstateerd bij de Opel Karl. Verder was er commentaar op het feit dat de dummy bij een botsing onder de gordel door schoof, waardoor er risico op verwondingen aan bekken, dijbeen of knie ontstaat.

Bij de 'side pole test' kreeg de Karl een onvoldoende vanwege risico op verwondingen aan de borstkas. Opel heeft aangegeven dat het dit onderdeel zal verbeteren. Tot slot is er een verhoogde kans op een whiplash bij een aanrijding van achteren. Net als de MX-5 heeft de Karl geen autonoom remsysteem beschikbaar. Bij de Tucson is het optioneel.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.