Karl, MX-5 en Tucson ondergaan crashtests
Mazda en Opel laten steekjes vallen
Van het geteste trio ging alleen de Hyundai Tucson met de volle vijf sterren naar huis. De Mazda MX-5 behaalde, net als de Opel Karl, vier sterren. Bij de MX-5 blies de airbag in het stuur niet voldoende op, waardoor het hoofd van de dummy - door de airbag heen - in contact met het stuurwiel kwam.
Hetzelfde werd geconstateerd bij de Opel Karl. Verder was er commentaar op het feit dat de dummy bij een botsing onder de gordel door schoof, waardoor er risico op verwondingen aan bekken, dijbeen of knie ontstaat.
Bij de 'side pole test' kreeg de Karl een onvoldoende vanwege risico op verwondingen aan de borstkas. Opel heeft aangegeven dat het dit onderdeel zal verbeteren. Tot slot is er een verhoogde kans op een whiplash bij een aanrijding van achteren. Net als de MX-5 heeft de Karl geen autonoom remsysteem beschikbaar. Bij de Tucson is het optioneel.