Jeep Willys Concept Car

Jeep Willys Concept Car
Hij ziet er gemeen genoeg uit om er meteen het ruigste terrein mee te gaan bedwingen. Maar de Willys mag er gevechtsklaar uitzien, hij is nog een rasechte concept car.

Op de autotentoonstelling in Detroit reed DaimlerChrysler de Jeep Willys het podium op. Hij ziet er gemeen genoeg uit om er meteen het ruigste terrein mee te gaan bedwingen. Maar de Willys mag er gevechtsklaar uitzien, hij is nog een rasechte concept car. Toch kon AutoWeek er een stukje mee rijden.

Soms zijn er concept cars die zó in productie kunnen gaan. Zoals destijds bij de Viper 't geval was en dit jaar bij de PT Cruiser Convertible (kijk bij 'downloads, multimedia'). We vroegen ons af of dat ook bij de Jeep Willys zo zou zijn, maar de instructies voor een rondje rijden in de open lucht wezen er al op: voorzichtig, deze is nog niet productierijp.
Voordat we met de Jeep Willys concept car konden rijden, moest DaimlerChrysler eerst de groene kunststof showvelgen vervangen door aluminium exemplaren. Dat doet niet af aan het feit, dat het nog steeds ongewoon is om achter het stuur te kruipen van zo'n concept car, die een paar miljoen gulden heeft gekost.
De Jeep Willys geeft een hint hoe een toekomstige Jeep eruit kan zien, maar in deze vorm zou hij nooit op de weg (of in het terrein) kunnen rijden, want de lage daklijn zou niet aan de eisen voldoen. Chrysler laat met dit provocerende ontwerp, dat van de tekentafels van DC's Pacifica Design Center in Californië komt, zien dat creativiteit nog steeds mag en dat die wordt aangewend om vormen en het gebruik van materialen te testen. Zo is de Willys een samensmelting van geavanceerde bouwwijzen en bestaande Jeep-componenten. Hij heeft een lichtgewicht aluminium spaceframe-chassis, waarop een uit één stuk bestaande carrosserie van koolstofvezel is gelijmd. Deze techniek heeft niet alleen als voordeel dat hij gewichtsbesparend werkt, maar het maakt ook de productie van lastige vormen mogelijk, zoals scherpe hoeken en vouwen. Verder is het goedkoop. Hetgeen goed van pas zou komen als Jeep een nieuwe auto ontwikkelt. Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een model zijn dat onder de Wrangler komt. Dat daarover serieus wordt gedacht, bleek we toen Jeep's vice-president Product Design Rick Aneiros liet vallen dat de Willys een vingeroefenig is om te zien waar het merk Jeep naar toe kan gaan en hoe potentiële klanten op de Willys reageren.
Door zijn proporties ziet de Jeep Willys er anders dan anders uit, al draag hij door zijn grille met zeven sleuven dat onmiskenbare Jeep-stemper. Zijn wielbasis is iets langer dan van de Wranger, de lengte is 33 cm korter en de spoorbreedte 3 cm groeter. Met de enorme 22-inch wielen is de bodemvrijheid beslist extreem: 30,5 cm.
Door die hoogpotige looks, de lage daklijn en de scherp uitgesneden wielkasten ziet de Willys er gevechtsklaar uit. Het interieur is trouwens helemaal berekend op barre omstandigheden. De kunststof stoelen zijn geperforeerd en de vloer is met rubber bekleed (gemakkelijk schoon te spuiten dus).
In het vooronder van de Willys staat een versie met supercharger van de 1,6-liter viercilinder die DaimlerChrysler samen met BMW heeft ontwikkeld. Hij levert 160 pk en heeft een maximum koppel van 210 Nm. Helaas konden we die motor niet op de staart trappen, want de Jeep Willys is een rasechte concept car, die we met het denkbeeldige ei onder het gaspedaal moesten berijden. Het gevechtsklare gevoel werd daardoor behoorlijk getemperd.

(Henny Hemmes)

PRIVATE LEASE Jeep

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.