AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Jeep Patriot startklaar
Jeep onthult in New York de Patriot, een nieuwe SUV, waarvan we het eerste levensteken hebben gezien op de IAA in de vorm van een concept car. De Patriot is als moderne interpretatie van de oerJeep een echte terreinauto.
Jeep onthult in New York de Patriot, een nieuwe SUVl, waarvan we het eerste levensteken hebben gezien op de IAA in de vorm van een concept car. De Patriot is als moderne interpretatie van de oerJeep een echte terreinauto. Met andere woorden: hij is 'Trail Rated'.
Jeep liet vorig jaar al blijken dat het menens is met zijn nieuwe SUV. Het uiterlijk van de Patriot is dan ook in de eerste plaats een moderne interpretatie van de welbekende Jeep-styling. Dus zien we de grille met zeven verticale sleuven en trapeziumvormige spatborden.
De Patriot staat op dezelfde basis als de Dodge Caliber, die in mei in ons land arriveert bij de introductie van het merk Dodge. Maar veel belangrijker voor de vierwielaangedreven Patriot zijn de terreincapaciteiten. Want een echte Jeep moet vooral in het terrein zijn mannetje kunnen staan.
De Patriot komt in drie varianten: met voorwielaandrijving, met Freedom Drive I en met Freedom Drive II. Versie I heeft full-time actieve vierwielaandrijving met 'Lock'-mode. Deze uitvoering is goed geschikt voor dagelijks gebruik en biedt extra tractie onder slechte omstandigheden. Er is een mogelijkheid om het centrale differentieel vast te zetten om in diepe sneeuw, op zand of ander ruw terrein te rijden.
Als Freedom Drive II is de Patriot een regelrechte off-roader met een full-time, actief 4x4-systeem. Deze versie is voorzien van de tweede generatie tussenbak met variabele krachtverdeling en een lage gearing, van 17-inch aluminium wielen met terreinbanden, een reservewiel, luchtfiltersysteem, glijplaten, trekhaken en mistlampen. Met dit pakket is de Patriot in staat zwaar terrein te bedwingen.
De auto is verder uitgerust met tal van speciale voor off-roadvoertuigen aangepaste techniek met betrekking tot tractie controle, remmen en ESP.
De Trail Rated Patriot is 2,5 cm hoger dan de andere versies en heeft een bodemvrijheid van 23 cm, een aanloophoek van 29 graden en een afloophoek van 33 graden, terwijl er een 23 graden kantelhoek is. Hij is bovendien uitgerust met extra afdichting van de carrosserie en met hooggeplaatste luchtinlaten, zodat hij door 48 cm diep water kan 'waden'.
Gegevens standaard Patriot
L/b/h/ 4,41/1,76/1,64 m
Wielbasis 2,64 m
Overhang voor 88,3 cm
Overhang achter 89,3 cm
Jeep liet vorig jaar al blijken dat het menens is met zijn nieuwe SUV. Het uiterlijk van de Patriot is dan ook in de eerste plaats een moderne interpretatie van de welbekende Jeep-styling. Dus zien we de grille met zeven verticale sleuven en trapeziumvormige spatborden.
De Patriot staat op dezelfde basis als de Dodge Caliber, die in mei in ons land arriveert bij de introductie van het merk Dodge. Maar veel belangrijker voor de vierwielaangedreven Patriot zijn de terreincapaciteiten. Want een echte Jeep moet vooral in het terrein zijn mannetje kunnen staan.
De Patriot komt in drie varianten: met voorwielaandrijving, met Freedom Drive I en met Freedom Drive II. Versie I heeft full-time actieve vierwielaandrijving met 'Lock'-mode. Deze uitvoering is goed geschikt voor dagelijks gebruik en biedt extra tractie onder slechte omstandigheden. Er is een mogelijkheid om het centrale differentieel vast te zetten om in diepe sneeuw, op zand of ander ruw terrein te rijden.
Als Freedom Drive II is de Patriot een regelrechte off-roader met een full-time, actief 4x4-systeem. Deze versie is voorzien van de tweede generatie tussenbak met variabele krachtverdeling en een lage gearing, van 17-inch aluminium wielen met terreinbanden, een reservewiel, luchtfiltersysteem, glijplaten, trekhaken en mistlampen. Met dit pakket is de Patriot in staat zwaar terrein te bedwingen.
De auto is verder uitgerust met tal van speciale voor off-roadvoertuigen aangepaste techniek met betrekking tot tractie controle, remmen en ESP.
De Trail Rated Patriot is 2,5 cm hoger dan de andere versies en heeft een bodemvrijheid van 23 cm, een aanloophoek van 29 graden en een afloophoek van 33 graden, terwijl er een 23 graden kantelhoek is. Hij is bovendien uitgerust met extra afdichting van de carrosserie en met hooggeplaatste luchtinlaten, zodat hij door 48 cm diep water kan 'waden'.
Gegevens standaard Patriot
L/b/h/ 4,41/1,76/1,64 m
Wielbasis 2,64 m
Overhang voor 88,3 cm
Overhang achter 89,3 cm
Bandenmaat P215/60/R17
Aanloophoek 27.4 graden
Afloophoek 31,4 graden
Kantelhoek 20,6 graden
Bodemvrijheid 20,3 cm
Aanloophoek 27.4 graden
Afloophoek 31,4 graden
Kantelhoek 20,6 graden
Bodemvrijheid 20,3 cm
Het interieur van de compacte SUV is ruim en Jeep heeft veel aandacht besteed aan een flexibele stoelopstelling. Zo is de rugleuning van de passagiersstoel neerklapbaar en kan de achterbank asymmetrische (60/40) worden neergeklapt. Bovendien heeft die een verstelbare rugleuning. De Patriot is ook voorzien van Ultra Floor, een wasbare en uitneembare vinyl laadvloer in de bagageruimte, die een lading kan dragen van 113 kg. De stoelen zijn bekleed met speciale stof die bescherming biedt tegen vlekken, luchtjes en verkleuringen.
Onder de kap van de Patriot staat de 2,4-liter motor met 172 pk en 224 Nm met variabele kleptiming op zowel inlaat- als uitlaatnokkenassen. De motor wordt standaard gecombineerd met een vijfbak en is beschikbaar met de tweede generatie CVT.
Een tweeliter turbodiesel (met waarschijnlijk 150 pk) in combinatie met een zesversnellingsbak zal voor Europa beschikbaar komen. De Patriot komt in het vierde kwartaal van dit jaar op de Amerikaanse markt en in het eerste van 2007 in Europa beschikbaar.
Onder de kap van de Patriot staat de 2,4-liter motor met 172 pk en 224 Nm met variabele kleptiming op zowel inlaat- als uitlaatnokkenassen. De motor wordt standaard gecombineerd met een vijfbak en is beschikbaar met de tweede generatie CVT.
Een tweeliter turbodiesel (met waarschijnlijk 150 pk) in combinatie met een zesversnellingsbak zal voor Europa beschikbaar komen. De Patriot komt in het vierde kwartaal van dit jaar op de Amerikaanse markt en in het eerste van 2007 in Europa beschikbaar.
Plaats een reactie