'Jaguar XF wordt sportiever'
Volgens Autocar gaat de XF meer op de XE lijken. Zo krijgt de nieuweling dezelfde grille en net als de XE een meer coupé-achtig silhouet.
Dit heeft Jaguar bewust gedaan, vertelt een insider aan het Engelse magazine. Met name op de groeimarkten vindt men dat er uiterlijk te weinig samenhang in het Jaguar-gamma zit, terwijl de klanten graag auto's van een duidelijk herkenbaar merk willen.
Bovendien krijgt de auto een sportiever karakter bij de generatiewisseling. Net als z'n kleine broertje krijgt de XF een alumnium basisstructuur. Die keuze moet voor de nodige gewichtsbesparing zorgen, erg handig als je de rijeigenschappen aan wilt scherpen.
Ook de nieuwe Ingenium-motoren moeten zorgen dat het gewicht naar beneden gaat. Deze viercilinders, door Jaguar zelf ontwikkeld, zijn namelijk een stuk lichter dan de Ford-blokken die de generatiewisseling niet overleven. Uiteraard komen er voor de duurdere versies wel V6- en V8-motoren beschikbaar.
Het interieur zal ook een iets chiquere versie van dat van de XE worden. Zo vindt bijvoorbeeld het InControlApps-systeem z'n weg naar de grotere sedan.
Jaguar onthult z'n nieuwe XF op de New York International Auto Show, die in april plaatsvindt. In de herfst van 2015 moet de auto dan op de markt komen.