Jaguar Land Rover schrapt twee EV's ondanks enorme investering

Elektrische XJ en 'middelgrote Land Rover'

Jaguar XJ render vooruitblik

De elektrische toekomstplannen van Jaguar en Land Rover kennen één grote afwezige: de volledig elektrische Jaguar XJ. Dat blijkt echter niet de enige 'geschrapte' EV te zijn, ondanks een reeds gedane investering van ruim € 1 miljard.

Jaguar Land Rover deed onlangs uit de doeken hoe het haar elektrische toekomst voor zich ziet. Jaguar wordt per 2025 al een puur elektrisch merk, bij Land Rover gaat de overgang naar elektrische aandrijving wat rustiger. Een opvallend gegeven uit de verklaring van het concern was dat een volledig elektrische Jaguar XJ niet langer deel van het geplande modellengamma uitmaakt. De 'naam blijft behouden', maar Jaguar 'heroverweegt de toekomst' ervan. Concreet betekent het dat er al wel plannen lagen, maar die nu bij het grofvuil zijn gezet. Men kiest namelijk liever toch niet voor het aanvankelijk beoogde platform.

Dat blijkt ook uit een verdere verduidelijking van CFO Adrian Mardell, die Automotive News te ore kwam. Hij spreekt over het 'afblazen van het MLA-mid-programma', waaronder de nieuwe XJ en een volledig elektrische Land Rover vielen. Het MLA-platform, een modulaire basis die geschikt is voor elektrische én conventionele aandrijflijnen, zou enkel nog verder worden ontwikkeld voor de nieuwe generatie Range Rover en Range Rover Sport, waar dus ook nog elektrische versies van op de planning staan. De geschrapte Land Rover waarover men spreekt is een wat mysterieus geval. Dat zou naar verluidt een model onder de Range Rover worden, die waarschijnlijk puur elektrisch op de markt zou komen.

Inmiddels is duidelijk dat JLR een modulair platform wil dat puur gericht is op elektrische aandrijflijnen (in tegenstelling tot MLA). Dat is ongetwijfeld de voornaamste reden om de nieuwe XJ en de naamloze Land Rover op de lange baan te schuiven. Die zouden dan immers net als de andere elektrische Jaguars mogelijk beter ook op die meer toegespitste basis kunnen komen. Welke basis dat precies wordt, is volgens de Britten nog onzeker; men geeft aan hiervoor nog te zoeken naar een partnerschap met een andere fabrikant. Een pijnlijk en kostbaar besluit is het hoe dan ook. Mardell zou zijn investeerders hebben uitgelegd dat een investering van omgerekend € 1,16 miljard uit 2019 hierdoor teniet is gedaan.

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.