'Jaguar F-Pace komt ook als achterwielaandrijver'
Driften om CO2-technische redenen
De Jaguar F-Pace beleeft morgen zijn officiële presentatie, maar het is geen geheim dat die nieuwe cross-over zijn platform deelt met de XE en XF. Ook worden de aandrijflijnen gedeeld.
De F-Pace zal de 4WD-configuratie overnemen die Jaguar al gebruikt op bijvoorbeeld de F-Type. Dat betekent dat de aandrijfkrachten in de basis allemaal naar de achterwielen gaan en dat de voorwielen in geval van tractieverlies worden bijgeschakeld door middel van een elektronisch aangestuurde koppeling.
Volgens de geruchten staat er ook een volledig achterwielaangedreven F-Pace op de planning. Dat is natuurlijk leuk nieuws voor liefhebbers van het (drift)genre, maar Jaguar zal deze versie waarschijnlijk introduceren om CO2-technische redenen; de uitstoot van een tweewielaandrijver ligt immers iets lager dan van een 4WD-versie en dat kan weer prijsvoordeel opleveren.
Ga er dus niet vanuit dat Jaguar RWD zal toepassen op de meest heftige versie van de F-Pace. Vergelijk het met wat BMW doet bij de basisdiesels van de X5: de Sdrive is een achterwielaandrijver, de overige versies hebben vierwielaandrijving.
Welke motoren Jaguar precies voor de F-Pace heeft begroot, is nog even afwachten, maar in eerste instantie zullen in ieder geval de 2,0-liter benzine- en dieselversies van de Ingenium-familie acte de présence geven. Een 3,0 V6 supercharger ligt ook voor de hand, want de C-X17 Concept (die als voorbode van de F-Pace geldt) herbergde die motor. En we houden onze vingers gekruist voor een SVR-topversie met 5.0 supercharged V8.