Autonome technologie steeds vaker uit Israël
IDF als bron van start-ups
Vandaag werd bekend dat BP 20 miljoen investeert in het in Tel Aviv gevestigde StoreDot. Dat bedrijf houdt zich bezig met accu's die bijzonder snel kunnen worden opgeladen en wil die technologie graag in auto's toepassen. Dat Israël een echt technologieland is en barst van de innovatieve startups, is geen nieuws. Het maakt de tech-sector van het land automatisch interessant voor autofabrikanten en toeleveranciers, die die interesse steeds vaker omzetten in investeringen.
Volgens een recente analyse van persbureau Reuters hebben de bij Israëlische startups betrokken ingenieurs hun kennis vaak opgedaan tijdens de diensttijd. Onder meer de geavanceerde technologie in Israëls uiterst effectieve raketafweergeschut en de autonome voertuigen die aan de gevaarlijke grens met Gaza naar verluidt de nodige levens besparen, dragen daaraan bij. Deze in eigen beheer ontwikkelde UGV's – Unmanned Ground Vehicles – worden daar niet alleen op afstand bestuurd, maar zijn ook in staat om zelfstandig hun klussen tot een goed einde te brengen.
Reuters meldt dat onder meer Continental, Samsung, Daimler, Ford en General Motors belangen hebben in Israëlische startups, waarin daardoor inmiddels bijna net zoveel wordt geïnvesteerd als in vergelijkbare Amerikaanse bedrijven. Ook Renault-Nissan, Volkswagen en Honda zouden al interesse hebben getoond. De letterlijke en figuurlijke afstand tot de auto-industrie is een nadeel, maar houdt de gretige investeerders niet tegen. Behalve de in de Israel Defence Forces opgedane kennis op het gebied van computergestuurde voertuigen is ook de beveiliging van de daarvoor noodzakelijke software een sterk punt van de Israëlische tech-sector. Bovendien is men innovatief. Zo vertrouwen de autonome auto's van Imagry (afbeelding) op camera's in plaats van de dure en complexe Lidar-lasertechnologie die door onder meer Alphabet wordt gebruikt.
Het blijft niet bij de rol van toeleverancier, want op de Israëlische wegen wordt ook daadwerkelijk gewerkt aan de toepassing van verregaand autonome auto's. De overheid heeft ten noorden van Tel Aviv een stuk snelweg aangelegd voor dit doel en vanaf volgend jaar moeten er taxi's rondrijden op de openbare weg die met niveau 4-autonomie bijna geheel zelfstandig zijn. Eén van de bekendste Israëlische vondsten op het gebied van auto's is vermoedelijk de slimme navigatie-app Waze. De overname van dat bedrijf door Google, dat er in 2014 1,2 miljard dollar voor neertelde, gold volgens Reuters als het startpunt voor de enorme groei van Israëls inbreng in de auto-industrie.