Is gebruikte Polestar 2 ook zo goedkoop?

Tegenhanger Tesla Model 3 kan interessante occasion zijn

Polestar 2

Dat de Tesla Model 3 momenteel een prijspakker op de occasionmarkt is, dat weet je inmiddels wel. Geldt het ‘Tesla-effect’ ook voor zijn eerste serieuze tegenhanger, de in 2020 geïntroduceerde Polestar 2? 

Even leek het erop dat Tesla, dat in 2019 met de Model 3 op de markt kwam, alleenheerser zou zijn in het elektrische ‘premium’ D-segment. Dat feestje werd al een jaar later ruw verstoord door de introductie van de Polestar 2, een elektrische liftback met Volvo-genen. Het beloofde alles te doen wat de Tesla doet, maar dan met het gevoel van een ‘normale’ auto. Hoe beide auto’s zich tot elkaar verhouden lees je in deze dubbeltest

Polestar 2 schrijft ‘normaal’ af 

Op het moment van verschijnen liep de Polestar 2 in ons land al ruim 30.000 stuks achter op de Tesla Model 3, die was alleen al in 2019 goed voor 29.948 stuks. Met een Nederlands verkooptotaal van 59.177 voor de Tesla en 11.503 voor de Polestar is laatstgenoemde een stuk minder goed vertegenwoordigd. 

Dezelfde verhouding zien we in het occasionaanbod op deze site. Op het moment van schrijven staan er maar liefst 663 Model 3’s te koop tegen 104 stuks Polestar 2. Sorteren we op prijs, dan blijkt de voordeligste Polestar 2 mee te mogen voor € 21.945. Dit exemplaar is nog geen vier jaar oud, maar heeft al wel 185.432 kilometer ervaring. Afgezet tegen de nieuwprijs van €50.900 is de afschrijving zeker niet gering, maar allerminst buitensporig, al is de auto natuurlijk voor minder dan de huidige prijs ingeruild. 

Dat de Polestar 2 normaal afschrijft blijkt als we hem vergelijken met een gangbaarder aanbod in zijn klasse, een plug-in hybride BMW 320e Touring. Dit mooie exemplaar, eveneens uit 2021 en met slechts een paar duizend kilometer minder op de klok, koop je voor €24.900 terwijl de vorige eigenaar er €64.029 voor heeft betaald. 

Waarop letten bij aanschaf gebruikte Polestar 2? 

De Polestar 2 is met Volvo-ervaring gebouwd, dat zorgt ervoor dat hij simpelweg beter in elkaar steekt dan de Tesla. Toch is de Polestar niet helemaal vrij van problemen. Rijders van het eerste uur melden dat de sleutel soms niet wordt herkend waardoor de auto niet meer opengaat, ook werden sommige auto’s geplaagd door vastgelopen software. Na een ronde updates is dit probleem verholpen.  

Ook de hardware was niet vanaf het eerste begin goed: een defecte omvormer kon ervoor zorgen dat de auto er zomaar de brui aan geeft. Daarvoor heeft Polestar een terugroepactie opgetuigd, dus mocht je in de markt zijn voor een gebruikte 2: let erop dat de omvormer is vervangen

Batterijgarantie marktconform 

Daarnaast is het goed om te weten dat Polestar een fabrieksgarantie van twee jaar hanteert en dat de batterij gedekt is tot acht jaar of 160.000 kilometer. Als de batterij daarvoor storingen vertoont of de State of Health (SoH) afneemt tot minder dan 70 procent, dan repareert of vervangt de fabrikant de batterij kosteloos. Geen heel riante voorwaarden, maar op batterijgebied wel marktconform.  

De eerste Polestar 2’s zijn net vijf jaar oud en zitten wat het aantal jaren garantie betreft nog goed, daardoor is vooral de kilometerstand van belang. Mocht je dus graag op safe spelen, dan geldt de regel dat een lagere kilometerstand meestal beter is. Slimme rekenaars beredeneren aan de hand van het verwachte jaarkilometrage met welke kilometerstand ze moeten beginnen om die 160.000 kilometer pas te doorbreken als de auto acht jaar oud wordt. Zo haal je het maximale uit de garantieperiode. 

Zakelijk wat interessanter 

Wie deze EV-artikelen vaker leest weet al dat veel gebruikte EV’s uit het hogere segment weinig interessant zijn voor zakelijke rijders. Het waarom hebben we uitgebreid beschreven in het artikel over de Audi E-tron en zullen we met het oog op jouw leesplezier niet nog eens herhalen. Het financiële plaatje ziet er voor de Polestar iets gunstiger uit. Dat komt mede door een betere verhouding tussen nieuwprijs en occasionprijs, maar ook omdat de fiscale waarde flink lager is dan die van bijvoorbeeld een E-tron. Daardoor zullen wellicht meer ondernemers overwegen om de volle mep bijtelling te betalen voor een gebruikte Polestar 2. 

Daarbij geldt ook dat het bijtellingspercentage vanaf het moment dat de auto geregistreerd is zestig maanden telt. Koop je nu dus een elektrische auto uit 2021, dan kun je nog ruim een jaar profiteren van 12 procent bijtelling over de eerste €40.000 cataloguswaarde. Voor het deel daarboven geldt de reguliere 22 procent. Daarmee kun je alvast wennen aan het percentage dat geldt na de zestig maanden-periode. 

Voor particulieren kan een gebruikte Polestar 2 eveneens best interessant zijn, zeker als ze de niet erg efficiënte auto met eigen stroom kunnen laden. Ook het gewicht van de Polestar blijft nog enigszins binnen de perken. Een Single Motor-variant weegt net iets meer dan 1.900 kg, wat goed is voor een motorrijtuigenbelasting van zo’n € 95 per kwartaal. Dit loopt op tot € 380 per kwartaal (€ 1.520/jaar) in 2030. Geen klein bedrag, maar wel aanzienlijk voordeliger dan auto’s als de Audi E-tron en Mercedes-Benz EQC. Zo’n Polestar lijkt dus een prima occasion die veel waar biedt voor zijn geld, maar het is zeker niet zo’n koopje als de eerste Tesla Model 3’s. 

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.