Is dit de plug-in hybride die BYD in Europa nodig heeft?
BYD Seal 06 DM-i 'Wagon'is interessante nieuwkomer
Op in China geproduceerde elektrische auto's is in de Europese Unie een fikse importheffing van toepassing. Maar in China gebouwde plug-ins zijn vrij van dergelijke extra hoge tarieven. Zou deze fonkelnieuwe en in interessante vorm gegoten plug-in hybride BYD dan ook een slimme toevoeging aan het Europese leveringsgamma zijn?
De Europese Commissie wil niets liever dan dat er per 2035 enkel nog volledig elektrische auto's worden verkocht. Heus niet iedereen wil of kan nu al elektrisch rijden. De plug-in hybride geldt nog altijd als een interessante tussenvorm. Het Chinese BYD verkoopt in Nederland een uitgebreide reeks modellen. Dat zijn voornamelijk volledig elektrische, maar BYD heeft ook in Nederland een plug-in hybride op de menukaart: de Seal U DM-i die naast de volledig elektrische Seal U wordt gevoerd. In thuisland China heeft BYD een enorm aantal modellen dat je in Nederland níet kent. Daar zitten elektrische modellen én diverse plug-ins tussen. Daar komt binnenkort een nieuwe stekkerhybride bij: deze BYD 06 DM-i 'Wagon'.
BYD gebruikt 'Seal 06' al voor een aantal modellen. Zo is er een volledig elektrische hatchback die Seal 06 GT heet en op termijn komen de Chinezen met een 06 Seal EV geheten elektrische sedan. In thuisland China biedt BYD ook nog eens een auto aan die Seal 06 DM-i heet. DM-i - wat staat voor Dual Mode-intelligent - is de aanduiding die BYD gebruikt voor zijn plug-in hybride aandrijflijnen. De Seal 06 DM-i is er vooralsnog enkel als sedan, maar krijgt een stationversie naast zich. AutoWeek heeft de foto's van die auto al opgedoken uit de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie.
De BYD Seal 06 DM-i is 4,85 meter lang en heeft een wielbasis van 2,79 meter. De wielbasis is gelijk aan die van zijn reeds bestaande sedanbroer, de wagenlengte is 2 centimeter groter. De plug-in hybride stationwagon krijgt zeer waarschijnlijk dezelfde hardware als de vierdeurs 06 DM-i. Die heeft altijd een 101 pk sterke 1.5 benzinemotor aan boord. Die viercilinder valt te knopen aan een 163 pk sterke elektromotor, maar valt ook met een sterker exemplaar te combineren dat 218 pk op de been brengt. De minst potente versie heeft een 10,1 kWh accu, de sterkere variant put z'n energie uit een 15,9 kWh groot exemplaar. Het elektrisch bereik bedraagt 60 tot 90 kilometer.
Zou jij de BYD Seal 06 DM-i een interessante aanvulling vinden op het Nederlandse wagenpark?