'Invoering Autobahn-vignet op komst'
Minister van verkeer Peter Ramsauer van de christendemocratische partij CSU heeft vanaf 2014 1,25 miljard euro extra nodig voor het onderhoud aan het Duitse wegennet. Op dit moment is daar nog 'slechts' 100 miljoen euro extra voor gereserveerd, waarmee het totaal uitkomt op 10,1 miljard euro. Dat is dus blijkbaar niet voldoende.
Bondskansalier Angela Merkel van de CDU is tegen de invoering van een Autobahn-vignet of tol voor personenauto's. De CSU wil dit juist in het verkiezingsprogramma opnemen. "Het is niet eerlijk dat Duitse automobilisten in het buitenland overal moeten betalen en dat buitenlandse automobilisten onze wegen nog steeds gratis kunnen gebruiken", aldus Alexander Dobrindt van de CSU.
Volgens berekeningen moet een vignet van 100 euro jaarlijks 3,6 miljard euro in het laatje van brengen. Ongeveer een zesde deel daarvan moet worden opgehoest door niet-Duitse chauffeurs. Mocht dit hele plan niet doorgaan, kan het extra geld ook worden binnengehaald door een toeslag op de wegenbelasting (de zogenaamde KfZ-Steur) of via een verhoging van de LKW Maut, de tol die vrachtwagens al betalen om bij onze Oosterburen te mogen rijden.
Lees ook

Renault en Ford: ‘Chinese merken vormen ook een bedreiging voor bedrijfsauto’s’

De elektrische Mercedes-Benz GLC heeft een scherm dat geen scherm is

Alfa Romeo Junior Sport Speciale is de opstap naar de Veloce

Bij de duurste laadpaal van Nederland ben je €100 meer kwijt dan bij de goedkoopste
