'Instapper Mercedes-Benz krijgt EQXX-looks en C-klasse-formaat'

Met technologie van de EQXX

Mercedes-Benz Vision EQXX

Onder de noemer 'entry luxury' geldt vanaf 2024 een EV van C-klasse-formaat als de instapper van het modellengamma van Mercedes-Benz. Dat zegt het hoofd exterieurontwerp, Robert Lesnik, tegen het Britse Autocar. Het zal tevens de eerste Mercedes zijn die uitgebreider leunt op de lessen die de EQXX het merk bracht.

De onlangs gefacelifte Mercedes-Benz A-klasse en B-klasse zijn bezig aan hun laatste generatie. De compacte Mercedessen krijgen geen opvolgers. Het merk wil zich focussen op de hogere marktsegmenten. Volgens Mercedes betekent dat het D-segment of hoger, zo blijkt nu uit een interview door Autocar. In 2024 zal het merk het doek trekken van zijn eerste 'entry luxury'-model. Dat wordt een volledig elektrische auto die met een lengte van ongeveer 4,7 meter qua formaat naast de huidige C-klasse (4,66 meter) komt te staan.

Het zal een van de eerste auto's op basis van Mercedes' MMA-platform voor compacte tot middengrote BEV's worden. Voor het design ervan put ontwerphoofd Lesnik inspiratie uit de Mercedes-Benz EQXX, de hyperefficiënte EV die onlangs meer dan 1.200 km op een acculading aflegde. Mercedes-klanten die in het toekomstige instapmodel geïnteresseerd zijn, kunnen dus een behoorlijk gestroomlijnde koets verwachten met gelijksoortige designelementen als die van het studiemodel, dat overigens niet voor serieproductie bestemd is.

Mercedes-AMG met actieve aerodynamica

Ook onderhuids zal de auto, waarvan over de naamgeving nog niets bekend is, voortborduren op de EQXX-vingeroefening. Welke technologieën het studiemodel allemaal aan de productie-auto zal ontlenen, is nog niet bekend. Wel zegt Lesnik tegen Autocar dat een later te volgen AMG-variant net als de EQXX actieve aerodynamica zal hebben. Daarbij spreekt hij niet alleen over een beweegbare spoiler, maar hint hij ook op de uitschuifbare diffuser. Eén ding is zeker: Mercedes heeft in de toekomst voor verschillende modellen ook verschillende prioriteiten. De nieuwe instapper komt namelijk rond dezelfde tijd als de volledig elektrische G-klasse op de markt, en díé houdt nog gewoon vast aan een ontwerp waar oorspronkelijk geen windtunnel aan te pas kwam.

Een aflopende achterkant als deze gaan we waarschijnlijk vaker zien.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.