Indiase SUV's met Land Rover-techniek vernieuwd
Tata Harrier en Safari onder het mes
Wist je dat er in India Tata's rondrijden op hetzelfde platform als auto's als de Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque? We hebben het over de Tata Harrier en Safari. Dat Indiase hoogpotige duo is nu vrij ingrijpend vernieuwd.
In 2018 toverde de Indiase fabrikant Tata – tevens het moederbedrijf van Jaguar Land Rover – een nieuwe SUV met de naam Harrier uit de hoge hoed. Die SUV stond net als de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport op het D8-platform van Jaguar Land Rover. In 2021 kwam Tata voor het eerst in 23 jaar met een compleet nieuwe Safari. Die toen nieuwe Safari was feitelijk een ruimer broertje van de Harrier met een derde zitrij en dus plek voor meer inzittenden. De Harrier is inmiddels ruim vijf jaar oud en gaat nu onder het mes. Voor het gemak punt Tata de veel jongere Safari maar direct op vergelijkbare wijze bij.
Tata Harrier
De Tata Harrier en Safari krijgen een nieuw front met daarin nog plattere led-dagrijverlichting in de bovenste laag van de neus. Ze worden voortaan optisch met elkaar verbonden met een ledstrip. De daadwerkelijke koplampen zitten net als eerder lager in de snuit. Deze units zijn volledig vernieuwd en zijn een stuk kleiner dan voorheen. Tata maakt de onderste grille aanzienlijk groter en heeft als gevolg daarvan ook de complete voorbumper opnieuw vormgegeven.
Tata Safari
Aan de achterzijde zijn de verschillen tussen de Harrier en de Safari groter. De Harrier krijgt een nieuwe achterbumper met daarboven een nieuw verticaal sierelement met daarin ogenschijnlijk de mistachterlichten en achteruitrijverlichting. De achterlichten zijn iets anders van vorm en hebben een nieuwe invulling gekregen. Net als de koplampen worden de achterlichten nu met elkaar verbonden door een ledstrip. Net als de Harrier krijgt ook de Safari een nieuwe achterbumper met daarin verticale sierelementen. De achterlichtunits van de Safari wijken – net als voor de facelift – af van die van zijn broertje met twee zitrijen.
Tata Harrier
Ook in het interieur worden de twee SUV's sterk vernieuwd. Hoewel de ventilatieroosters hun plek behouden, gaat de rest van het dashboard vrijwel volledig op de schop. Er is een nieuw aanraakgevoelig bedieningspaneel om de klimaatregeling mee aan te sturen, een nieuwe middentunnel, een nieuw stuurwiel, nieuwe 10,25 inch of 12,3 inch grote infotainmentschermen en een nieuw digitaal instrumentarium. Daarnaast lijkt Tata meer aandacht te besteden aan de wijze waarop het binnenste is aan te kleden. Zowel de Tata Harrier als Safari is in India als Smart, Pure, Adventure en als Fearless te bestellen. Op motorisch vlak verandert het tweetal niet. Opnieuw is er een 170 pk en 350 Nm sterke 2,0-liter viercilinder diesel die aan een handbak en aan een automaat te koppelen valt.