In het wild: Suzuki SC100 (1981)

Kei-car met Europees hart

Suzuki SC100 In het Wild

Waarschijnlijk de kleinste auto die ooit in deze rubriek op het podium geklommen is. Dankzij AutoWeek-lezer en kind aan huis in deze rubriek Bruno Vijverman, hebben we een dappere Suzuki SC100 in de schijnwerpers staan.

De SC100 kennen we als dat markant vormgegeven kleintje dat Suzuki tussen 1977 en 1982 produceerde. Minimale afmetingen - in essentie hebben we namelijk te maken met een kei-car - en een door Giugiaro getekend coupé-koetsje gaven deze vrolijke Japanner een bijzonder voorkomen.

De SC100 begon zijn leven in Japan als Cervo, een mini-coupé met een 539 cc grote driecilinder achterin. Ook de inhoud van het motortje was gebonden aan bepaalde eisen, dit vanwege de spectaculaire belastingregels in Japan. In 1978 besloot Suzuki om de Cervo ook in Europa te gaan voeren. Het model werd omgedoopt tot SC100 en de driepitter werd vervangen voor een grotere 970 cc grote viercilinder met 49 pk en 83 Nm. Prestaties? Wat te denken van een topsnelheid van 132 km/h en een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 21 seconden? Bepaald niet rap, wel bijzonder leuk.

Op uiterlijk vlak is de SC100 te herkennen aan een minder vlak liggende voorruit. In het Verenigd Koninkrijk werd overigens gekozen voor de naam Whizzkid. In Nederland zijn zo'n 3.400 SC100's verkocht, waarvan er nog 101 rondrijden.

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.