In het wild: Subaru Legacy B4 (1999)

Dubbelgeblazen Impreza-broer

Subaru Legacy B4 In het Wild
Een Subaru Legacy zie je niet op iedere straathoek staan, maar de kloeke Japanner is niet zeldzaam genoeg voor een optreden in deze rubriek. Tenzij we de aanduiding B4 op de achterzijde tegenkomen...

Wat is het? Een auto waar een groot deel van de Nederlanders compleet aan voorbij zou lopen. Een Legacy sedan van de derde generatie is natuurlijk niet zo bijzonder, en Subaru's die van spoilers of andere uiterlijke opsmuk zijn voorzien, zijn natuurlijk ook geen zeldzaamheid. Een originele Legacy B4 is dat daarentegen wel!

Deze bijzondere Subaru is een Legacy uit 1999, die in 2010 ons land voor het eerst bezocht. Bij ons was - als we de 3,0-liter zescilinder boxermotor met 209 pk uit de Legacy Outback even vergeten - de Legacy 2.5 met 156 pk de krachtigste versie die je krijgen kon. Elders in de wereld werd deze bijzondere B4 aangeboden. In het thuisland was hij liefst 210 kW (285 pk) sterk, maar dit exemplaar beschikt volgens z'n kentekenregistratie over 190 kW (260 pk). Het gaat hier waarschijnlijk om een uit Australië geïmporteerde variant, die wegens brandstof met een lager octaangehalte (98) hier beter thuis is dan de Japanse varianten, die benzine met octaangehalte 100 slurpen.

De 260 paarden worden in de B4 opgewekt door een 2,0-liter viercilinder boxermotor waar af fabriek twee turbo's op werden geschroefd. Een sprintje naar de 100 km/h doet de Japanse versie in ongeveer 5,5 seconden, deze grijze zal marginaal minder rap zijn. Turbo 1 doet rond de 2.000 tpm het meeste werk, terwijl turbo nummer 2 tussen de 4.000 en 4.500 tpm actief is. Schakelen gaat met een handgeschakelde vijfbak en uiteraard beschikt hij over vierwielaandrijving. Z'n motorkap van aluminium - compleet met luchthapper - is zo'n 10 kilo lichter dan een kap voor op de huis-tuin-en-keuken-Legacy's.

Hoe bijzonder is-ie? We hebben er in Nederland nog nooit eerder een gezien. Een exoot dus. De eigenaar mag zich bij ondergetekende melden.

Hoe staat-ie erbij? Helemaal fris. Een liefhebbersauto waar met een goed hart voor wordt gezorgd.

Wat is-ie waard? We gaan er niet vanuit dat je er eentje voor minder dan 5-6.000 tegen zult komen.

Waardering: Helemaal fantastisch. Te hoog petjesgehalte? Welnee, het is originele opsmuk die ook nog eens een doel dient. En dat eens niet op een Impreza, maar op een snaarstrakke Legacy!

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.