In het wild: Skoda Favorit (tweemaal!)

Laatsten der oer-Skoda's

Skoda Favorit In het Wild
Vandaag hebben we dankzij AutoWeek-lezer Bruno Vijverman en onze eigen Michiel Willebrands niet één maar liefst twee Skoda's Favorit in deze rubriek.

In 1987 werd de Favorit als een van de laatste oer-Skoda's gepresenteerd. Niet alleen het platform, ook de motoren kwamen aanvankelijk uit eigen stal. Het was opvolger Felicia die - ondanks Skoda-platform - wat techniek betreft uitvoerig kon grabbelen uit het magazijn van Volkswagen. Onder de kap van deze twee Favoritjes - de rode uit 1992, de zwarte uit 1993 - een 1,3-liter viercilinder met 54 dappere paarden. Voor 1991 leverde de 1.3 nog 63 pk, maar nadat Skoda was overgenomen door Volkswagen werd de 1.3 voorzien van een katalysator en injectie. Minder vermogen, stukken schoner. In 1993 ging de gehele Favorit-familie (met de Forman, de station) onder het mes.

Bertone tekende het hoekige uiterlijk van de Favorit en er werd zelfs een pick-up geleverd, een model dat ook als Caddy werd verkocht. Een conflict tussen de eigenaar van Skoda - destijds het communistische Tsjechoslowakije - en ontwerper Bertone zorgde er helaas voor dat de vierdeurssedan wel werd ontworpen, maar nooit het levenslicht zag.

In 1994 werd de Favorit de laan uitgestuurd om een opvolger te vinden in de Felicia. In Nederland zijn tussen 1989 en 1994 5.908 exemplaren verkocht, waar er vandaag de dag nog maar 47 van over zijn.

Het rode exemplaar op deze foto's is de LS, het absolute basismodel en is al sinds 1997 in beheer van zijn huidige baasje. De zwarte is een Exclusiv, een actiemodel dat later werd geleverd, compleet met goudkleurige striping, lichtmetalen wielen en zo te zien een houten sportstuur. Ook deze is al even bij zijn huidige baasje: sinds 2007.

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.