In het wild: Saab 95 (1968)

Drie portieren, zeven zitplaatsen

In het wild: Saab 95
Zeven zittenplaatsen, drie portieren. Waarvan er één een achterklep is. Welkom Saab 95!

AutoWeek-lezer Bruno Vijverman wist onze mondhoeken voor de zoveelste keer richting de oren te krijgen. Vandaag is het een Saab 95 uit 1968 die verantwoordelijk was voor die verplaatsing.

Saab's in 1960 gelanceerde 95 was een bijzondere machine. Aanvankelijk baseerde Saab zich voor deze driedeurs stationwagen-met-plek-voor-zeven op de 93, een tweedeurs sedan die datzelfde jaar het stokje overdroeg aan de 96, een auto die eerder in deze rubriek een plek kreeg. Door de jaren heen gaven zijn Zweedse scheppers de 95 steeds meer 96-technieken. Een voorbeeld daarvan vinden we onder de kap. Waar de 96 aanvankelijk alleen met een 0,8-liter grote driecilinder tweetaktmotor te krijgen was, verscheen na vijf jaar een van Ford geleende V4 viercilinder op de bestellijst. Ook de 95 kreeg dat blok in zijn neus en wel vanaf 1967.

Het exemplaar op deze foto's stamt uit 1968 en is volgens zijn kentekenregistratie voorzien van een vierpitter. Dat betekent in dit geval een 1,5-liter grote en 64 pk sterke motor. De Amerikaanse markt werd getrakteerd op een 1,7-liter grote variant van die V4. Deze grijze Zweed oogt alsof hij gisteren de fabriekspoorten achter zich liet.

Opvallend detail: in de laatste twee jaar voordat de 95 in 1978 van de markt verdween, was de 95 geen zevenzitter meer. De naar achteren gerichte derde zitrij kwam vanaf dat jaar te vervallen.

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.