In het wild: Renault Fuego (1984)

Frans vuur

In het wild: Renault Fuego
Het is 1980 als Renault de Fuego op de markt brengt, een coupé die gezien kan worden als de vervanger van de 15 en de 17. Dankzij AutoWeek-lezer Arie Teeuw hebben we vandaag een prachtexemplaar in deze rubriek.

Onder leiding van niemand minder dan tekenmeester Robert Opron, vooral bekend van zijn creaties voor Citroën, tekende ontwerper Michel Jardin de Fuego, Spaans voor 'vuur'. De coupé deelde zijn technische basis met de Renault 18, maar kreeg uiteraard een compleet eigen koets mee. Een bolle achterruit, naar verluidt 180 graden gedraaid ook passend op een Porsche 924, kenmerkte de Franse coupé. Het Britse TVR paste dezelfde achterlichtunits overigens toe op zijn 'Wedge'-modellen.

Het uit 1984 stammende exemplaar op de foto's is een Fuego GTL, wat betekent dat een 74 pk sterke 1,7-liter metende viercilinder verantwoordelijk is voor de aandrijving. Een topsnelheid van 163 km/h moest daarmee mogelijk zijn. Wie stevig doorpookte, moest in 15 tellen een snelheid van 100 km/h kunnen halen. Hoger op de ladder had Renault de 96 pk sterke GTS staan, afgetopt door de 110 pk sterke 2.0 GTX-versies. Een stap onder de GTL stond de bescheiden TL, die dankzij een 1,4 liter metende viercilinder 64 pk mobiliseerde.

Wat uitrusting betreft, had je met de GTL geen uiterst luxueuze auto. Een vijfbak was standaard, hetzelfde gold voor een kaartleeslampje, een ruitenwisser met interval, een roldek voor de bagageruimte, een toerenteller en een oliepeilmeter. Daar hield de weelde wel bij op. De GTS voegde daar zaken als stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, zonwerend glas, lichtmetalen wielen en een achterruitwisser aan toe.

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.